22 / 11 / 2024
fuzul

COVID-19'un Türkiye gayrimenkul pazarına etkileri!

COVID-19'un Türkiye gayrimenkul pazarına etkileri!

Cushman-Wakefield tarafından Covid-19 Türkiye Gayrimenkul Pazarına Etkileri raporu yayınlandı. Raporda, yatırımcılar ve kullanıcılar odaklı değerlendirmeler yapıldı...




Cushman-Wakefield tarafından Covid-19 Türkiye Gayrimenkul Pazarına Etkileri raporu yayınlandı. Raporda, yatırımcılar ve kullanıcılar odaklı değerlendirmeler yapıldı. Koronavirüs salgınının ofis ve perakende pazarına etkileri incelendi.

OFİS PAZARI

COVID-19 salgını sonrası uzun vadede uzaktan çalışmanın veya çalışan sağılığına ve güvenliğine odaklanan esnek ofis alanları dahil olmak üzere iş yeri optimizasyonuna yönelik stratejilerin yoğun olarak gündeme gelmesi ofis pazarındaki yaşanacak en büyük etkilerden olacaktır.

Ofis pazarında, pazar faaliyetlerinde yatırımcı açısından koronavirüsün etkilerine bakıldığında, kiralama işlemlerinin kısa dönemde etkilenmediği ve bununla birlikte, devam eden işlemlerin ilerlemesini sürdürdüğü görüldü. 

Ofis pazarında, pazar faaliyetlerinde kullanıcı odaklı koronavirüsün etkilerine bakıldığında, Halihazırda kiralama görüşmelerinin sürdüğü görülmekte, çoğu şirket uzaktan çalışmaya adapte olmaya odaklandıkça kiralama işlemlerinde görülen reaksiyonun kısa dönemde yavaşlayacağı ön görülmektedir.

Aynı zamanda kullanıcıların kısa dönem kiralama işlemlerine olan ilgisinin artacağı tahmin ediliyor.

Ofis pazarında, geliştirme faaliyetlerinde yatırımcı açısından koronavirüsün etkileri incelendiğinde, inşaatı devam eden önemli geliştirme faaliyeti İstanbul Finans Merkezi’nde halihazırda herhangi bir iptal kararı alınmadığı görülmekte. Öte yandan Avrupa Yakası’nda devam eden bazı projelerde inşaatı geçici süreyle durdurma kararı verildi. 

Ofis pazarında, geliştirme faaliyetlerinde kullanıcı açısından koronavirüsün etkisi ise, ön kiralama faaliyetlerinin halihazırda bulunmadığı belirtiliyor.

Ofis pazarında, öncelikli giişimler açısından yatırımcılara koronavirüsün etkileri incelendiğinde;

-Mal sahiplerinin, kullanıcılarını korumaya yönelik kirasız dönem ve teşvikler konusunda daha yapıcı bir eğilim içinde olmaları beklenmektedir.

-Esnek ofis ve ortak kullanımlı alanlar, ofis binalarında ve projelerinde oldukça önem arz eden bir unsur olacaktır.

-Akıllı binaların daha az temasa yer veren teknolojik çözümlere ağırlık vermesi, bilgi işlem ve otomasyon adına daha hızlı çözümler sunması zorunlu hale gelecektir.

Ofis pazarında, öncelikli girişimler açısından kullanıcı odaklı koronavirüsün etkileri incelendiğinde;

- Esnek ofis alanlarına olan talebin ivme kazanması beklenirken, paylaşımlı ofis alanlarına bu süreç içinde değerlendirilecektir.

-Kullanıcılar, iş yeri optimizasyonuna yönelik stratejilerle
kullanacakları çalışma alanlarında daha etkin çözümlere gitmeyi isteyeceklerdir.

PERAKENDE PAZARI

GÖSTERGELER

COVID-19 salgının en çok etkilediği sektörlerden biri hiç kuşkusuz perakende pazarı olmuştur. Fiziksel perakende, fiilen kapanan alışveriş merkezleri ile mağazalarla halihazırda zorlu bir ekonomik sürece girerken, gelişmesi hızla devam eden e-ticaret karşısında önümüzdeki dönemlerde getireceği dijital dünyaya uygun müşteri odaklı çok kanallı perakende çözümlerinin hız kazanması gerekmektedir.

Perakende Pazarında, pazar faaliyetlerinde yatırımcı açısından koronavirüsün etkilerine bakıldığında,

-Alışveriş merkezi sahipleri üzerinde, mücbir sebepten ötürü kapalı durumda olan mağazalardan kira alınmamasına
yönelik başta Birleşmiş Markalar Derneği’nin kiracılara verdiği destek olmak üzere önemli bir baskı oluşmaktadır.

-Birincil alışveriş merkezleri dahil olmak üzere, bazı yatırımcılar Nisan ayı için kira almayacaklardır.

Perakende Pazarında, pazar faaliyetlerinde kullanıcı açısından koronavirüsün etkilerine bakıldığında,

-Süpermarket ve eczane gibi zorunlu ihtiyaç dışında hem alışveriş merkezlerinde hem alışveriş caddelerinde fiilen kapanan mağazaların etkisiyle yılın ilk çeyreğinin sonuna denk gelen dönemle başlayarak perakendeci faaliyetleri geçici süreyle durmuştur.

-Çoğu yerli ve yabancı kullanıcının özellikle İstanbul alışveriş caddelerinde planladıkları yatırımlar ise duraksama gösterecektir.

Perakende pazarında, geliştirme faaliyetlerinde yatırımcı açısından koronavirüsün etkileri incelendiğinde,

-Salgın öncesi dönemde yavaşlayarak da olsa sürekliliğini devam ettiren alışveriş merkezi perakende arzının geçtiğimiz yıla kıyasla yılın ilk yarısında azalma göstermesi beklenmektedir.

Perakende pazarında, geliştirme faaliyetlerinde kullanıcı açısından koronavirüsün etkileri incelendiğinde,

-Salgın sonrası, perakende cirolarının tekrar yükselişe geçmesi adına perakendecilerin hem alışveriş merkezlerinde hem de alışveriş caddelerinde sosyal içeriği güçlü yeni
dönüşümlere uygun geliştirmelerde bulunmalıdırlar.

Perakende pazarında, öncelikli girişimler açısından yatırımcı odaklı koronavirüsün etkileri incelendiğinde;

-Alışveriş merkezi geliştiricilerinin, sosyal mesafelere verilen önemin uzun vadeli olması durumunda açık ve sosyal alanlara göstereceği ilgi artacaktır.

-Perakende cirolarında, ekonomik sıkıntılar ile yaşanacak olumsuz gelişmeler kısa vadede düşüşe sebebiyet vereceği gibi, COVID-19 salgını öncesinde cirolarda gerçekleşen hareketliliğin tekrar yakalanması uzun vadeli olacaktır.

Perakende pazarında, öncelikli girişimler açısından kullanıcı odaklı koronavirüsün etkilerine bakıldığında,

- Online perakendecilik özellikle hızlı tüketim sektöründe kısa dönemde hızlı bir ivme kazanırken, e-ticaret hizmeti sunan büyük mağaza perakende alanlarının giderek güçlenmesini sağlayacaktır.

Gayrimenkul sektörü yine güvenilir liman olacak!

TÜGİAD'dan 'gayrimenkuller online olarak satılsın' önerisi!

Koronavirüsün inşaat sektöründeki etkileri nasıl olacak?


Geri Dön