28 / 11 / 2024

Devre tatil iptallerinde nelere dikkat etmek gerekir?

Devre tatil iptallerinde nelere dikkat etmek gerekir?

" Devre tatil " satan şirketlerden bazılarının sözleşme adreslerinde bulunmaması nedeniyle "cayma bildirimleri"nin müşterilere PTT tarafından teslim edildiği ve tüketici mağduriyetinin ikiye katlandığı iddia edildi.





Devre tatil satan şirketlerin sözleşme adreslerinde bulunmadığından tüketicinin 'cayma bildirimleri' PTT tarafından iade ediliyor, mağduriyetler de ikiye katlanıyor


Bursa Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Sıtkı Yılmaz, yazılı açıklamasında, yaz sezonu nedeniyle son günlerde kendilerine ulaştırılan şikayet ve başvuruların, "devre tatil sözleşmeleri"nde yoğunlaştığına dikkati çekti.  


"Devre tatil satan şirketlerin sözleşme adreslerinde bulunmamaları nedeniyle tüketicinin 'cayma bildirimleri' PTT tarafından tüketicilere iade edilmekte, tüketici mağduriyeti ikiye katlanmaktadır" ifadesine yer veren Yılmaz, aslında devre tatille ilgili tüketici mağduriyetinin, kentlerin işlek caddelerinde yapılan "devre tatil" anketleriyle başladığını belirtti. 


Yerel yönetimlerin bu yanıltıcı uygulamalara karşı önlem alması ve tüketiciyi koruması gerektiğini vurgulayan Yılmaz, şunları kaydetti:  


"Anketten sonra tüketici çeşitli araçlarla şehirden alınmakta, tatil yörelerindeki ikna odalarına götürülmektedir. 'İkna odaları'nda yoğun müzik ve psikolojik baskı uygulaması altında gece yarılarına kadar tutulan tüketici, en az 10 bin ile 30 bin lira arasında bir borçla şehre dönmektedir. Tüketicinin böylesine psikolojik baskı altında sözleşmeyi okuması ve anlaması mümkün değildir. Asıl amaç da sözleşmenin tüketici tarafından okunması, anlaşılması değil, sözleşmenin imzalanmasıdır." 


"Tüketici, 14 gün içinde gerekçe göstermeden cayabilir" 


Yılmaz, 28 Mayıs'ta yürürlüğe giren Tüketici Kanununa rağmen eski satış usullerine devam edildiğine, satıcı ve sağlayıcının hangi yöntemi kullanırsa kullansın adaletten kaçamayacağını bilmesi gerektiğine değindi. 


Yeni kanuna göre, "tüketicinin, 14 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahip olduğunu, devre mülk hakkı veren sözleşmeler hariç olmak üzere cayma süresi dolmadan satıcı ve sağlayıcının, tüketiciden herhangi bir isim altında ödeme yapmasını veya tüketiciyi borç altına sokan herhangi bir belge vermesini isteyemeyeceğini" aktaran Yılmaz, şu bilgileri verdi:  


"Devre tatile konu taşınmazın inşa edileceği arsa için yapı ruhsatı alınmadan tüketicilerle ön ödemeli devre tatil sözleşmesi yapılamaz. Tüketicinin kredi kullanması durumunda, cayma süresi içinde cayma bildirimini kredi verene yöneltmesi durumunda, bağlı kredi sözleşmesi de herhangi bir tazminat veya cezai şart ödeme yükümlülüğü olmaksızın sona erer. Yeni kanuna göre satıcı ve sağlayıcı, devre tatil sözleşmesinde tüketicinin kendi el yazısı ile sözleşme tarihini yazmasını ve sözleşmeyi imzalamasını sağlamak zorundadır. Sözleşmelerin en az 12 punto büyüklüğünde, anlaşılır bir dilde açık ve sade düzenlenmesi yasa gereğidir. Devre tatile konu taşınmazın ön ödemeli satılması durumunda, devir teslim tarihine kadar tüketicinin herhangi bir gerekçe göstermeden sözleşmeden dönme hakkı bulunmaktadır. Sözleşmeden dönülmesi durumunda satıcı, tüketiciden sözleşme bedelinin yüzde 2'sine kadar tazminat talep edebilir ve tüketicinin ödediği bedeli 90 gün içinde iade eder." 



Dünya



Geri Dön