02 / 05 / 2024

Emlakta lobici satıcılar, turist alıcılara dikkat!

Emlakta lobici satıcılar, turist alıcılara dikkat!

Milliyet gazetesi yazarı Nilüfer Kas, bugünkü yazısında, emlak sektörünü kaleme aldı. İşte Kas'ın o yazısı...



Milliyet gazetesi yazarı Nilüfer Kas, bugünkü yazısında, emlak sektörünü kaleme aldı. İşte Kas'ın o yazısı...

Farkında mısınız herkes emlak sektöründe yaşanan hareketlilikten kendine göre bir şikayet konusu buluyor. Alıcılar; Pazar fiyatını yükselten sanal satıcılardan, satıcılar da dolaşıp dolaşıp almayan sanal alıcılardan şikâyet ediyor.

Durum aslında şöyle; Türkiye’de gayrimenkuller birkaç büyük emlak portalı üzerinde pazarlanıyor. Yerlisi, yabancısı aynı platforma ilan giriyor ya da arıyor. Bölge rayiçleri aşağı yukarı bir ortalama fiyat aralığında gidip geliyor. Ama asıl sorun fiyatları yerleşmiş büyük sitelerde yaşanıyor.

Emlakta lobici satıcılar, turist alıcılara dikkat!

Nasıl mı? Sitelerde çeşitli tiplerde daireler var. Bu daireleri birbirinden ayıran cepheleri ve katları. Yani şerefiyesi… Bazı canı sıkılan, macera arayan ya da ‘evimi satarsam ne kadar eder’ diye merak edenler emlak platformlarına ilan veriyor. Ama istenen fiyat gerçekçi değil, pazar fiyatından tamamen farklı,  kimsenin de almayacağı yüksek rakamlar. O esnada biri çıkıp istenen fiyatı verse satıcı yine satmayacak çünkü amaç satış değil, sadece merak. Maalesef o meraklı satıcılar gerçek satıcıların kafasını karıştırıyor.

Herkes evini 10 bin lira da olsa daha yükseğine satmayı istiyor. Bunda bir sorun yok. Serbest piyasa ekonomisi, adam içine para harcamış der geçeriz. Ama pazara yüksek rakamlardan çıkan lobici satıcılar motivasyonu yüksek satıcının kafasını fena halde karıştırdığı için gerçek satıcı bu kez istediği rakamı yükseltiyor. Bir danışmanla çalışmaya karar verenler de danışmana örnek olarak lobici satıcının fiyatını örnek gösterip fiyat artırıyor. Satış süreci işte bu noktada çıkmaza giriyor.

Emlakta lobici satıcılar, turist alıcılara dikkat!

Diğer taraftan yine gayrimenkule meraklı, bazılarının gerçekten parası var, bazılarının ise parası yok ama gezmeyi seven bir alıcı kitlesi var. Biz bunlara ‘turist alıcılar’ diyoruz. İstediği özellikleri ve bütçeyi söylüyor, önlerine yüzde yüz uyan bir seçenek gelse bile vazgeçecek bir mazeret buluyor. Bazıları daha da ileri gidiyor. Teklif veriyor, satıcı kabul ettiğinde yine bir mazeret bulup kaçıyor. Çünkü amaç gerçekten almak değil. Turist alıcılar da gerçek satıcıların dengesini bozuyor. Nasıl olsa almayacağı için teklifi yukarıdan veriyor, satıcı da o rakamı gerçek kabul ettiği için pozisyonunu ona göre alıyor, hesabını ona göre yapıyor. O noktadan sonra gelen gerçek alıcı tekliflerini kabul etmiyor. Böylece hem zamandan hem de paradan kayıp süreci başlamış oluyor.

Bu arada büyük sitelerde çıkan ilanlarla ilgili bir dip not daha vermekte fayda var. İlana yazılan bilgilerin çoğu gerçek değil.

Şimdi siz bunlarla nasıl mücadele ettiğimi merak ediyorsunuz değil mi? Yıllar içinde doğal bir sensör geliştirdim. Lobici satıcı ve turist alıcıyı gördüğüm anda oradan kaçıyorum.

 

Pandemi emlak sektörünü nasıl etkiledi?


Geri Dön