Gıda, deterjan, içecek hepsinde yapılıyor! Şirinkflasyonu farkında mısınız?
Tüketiciye çifte tuzak! Bir yanda enflasyon bir yanda şirinkflasyon. Her alışverişte önce market raflarındaki etiketleri sonra da market çıkışı fişi satır satır inceliyorsunuz. Peki, enflasyonu takip ettiğiniz kadar şirinkflasyonu da farkında mısınız? ABD'de ve Avrupa'da tepki büyük!
Amerikalılar panikte
Türkçeye, küçülmasyon, daralmasyon olarak da çevrilmeye başlanan şirinkflasyon, aynı paketlerde daha düşük gramajlarda ürün satılmasına verilen isim. Açıktan zam yapmayıp tüketiciyi kaybetmek istemeyen üreticilerin, Türkiye'de sıklıkla başvurdukları bir yöntem. ABD'de bununla ilgili bir araştırma yapılmış ve tüketicilerin bizdeki şirinkflasyon ya da diğer argo adıyla daralmasyon karşısındaki tepkileri ölçülmüş. Amerika'da "şirinkflasyon " en fazla çikolata, cips, gibi ürünlerde fark edilmiş. Tüketicilerin yüzde yüzde 55'i aldığı atıştırmalık ürünlerdeki küçülmeyi hemen fark etmiş. Bundan kaygı duyanların oranı ise yüzde 67 olmuş. Tahıl ve kuru gıda gibi kiler tipi ürünlerde ise gramajların azaldığını fark edenlerin oranı yüzde 40'lar civarında. Dondurulmuş gıdaların küçüldüğünü fark edenlerin oranı yüzde 39 olurken, satın aldıkları etin azaldığını fark edenlerin oranı ise yüzde 37'ler civarında. ABD'de bu durumu fark eden tüketiciler çareyi farklı markalara ve marketlere yönelmekte bulmuş.