İstanbul Havalimanı'nda büyük tehlike: Pistlerde parçalanma riski!
İstanbul Havalimanı inşaatında depremin etkilerini en aza düşürmeye yarayan "sismik izolatörün" kullanılmadığı ortaya çıktı. İşte detaylar...
Toygun Atilla, Patronlar Dünyası'nda kaleme aldığı yazısında olası bir depremde İstanbul Havalimanı'nı bekleyen tehlikeyi kaleme aldı.
Söz konusu yazısının olası bir İstanbul depreminde yaşanabilecek olumsuzlukların sebebi ve müsebbiplerini şimdiden ortaya koyma amaçlı olduğunu aktaran Toygun Atilla, İstanbul Havalimanı inşaatında depremin etkilerini en aza düşürmeye yarayan "sismik izolatörün" kullanılmadığının ortaya çıktığını söyledi.
Patronlar Dünyası'ndan Zeynep Güçlücan'ın havalimanını yapan firmalarla, deprem uzmanı profesörlerle görüştüğünü aktaran Atilla, İstanbul Havalimanı inşaatında yer alan şirketlerin "sismik izolatör" kullanmadıklarını doğruladıklarını, bunun nedenini de bölgenin deprem etkisinden uzak olması (kayalık vs alan) ile "sismik izolatör" dışında farklı yöntemler kullanmış olmaları olarak işaret ettiklerini belirtti.
PİSTLER, APRONLAR, TAKSİ YOLLARI DOLGU ÜZERİNDE
Sabiha Gökçen ve Atatürk Havalimanı'nda "sismik izolatör" kullanılmasına karşın İstanbul Havalimanı'nda kullanılmadığının altını çizen Toygun Atilla, araştırmalarının devamında İstanbul Havalimanı'nda tüm pistlerin, apronların ve hatta taksi yollarının yüksek dolgular üzerinde inşa edildiğini öğrendiklerini söyledi.
Uzman isimler, konuya ilişkin olası bir İstanbul depreminde dolgu olan bu alanlarda kitlesel kopmaların yaşanabileceğine dikkat çekerek; pistlerinde Karadeniz'e doğru kayacağının ve yırtılacağının altını çizdi.
Bu durumda, hem ulaşım durma noktasına gelebileceği hem de pistlerin üstündeki THY'ye ait uçakların ağır hasar görebileceği ve kullanılmaz hale gelebileceği gündeme geldi.
Atilla, Türkiye'de dolgu olmayan tek pistin Atatürk Havalimanı'ndaki 18-36 pisti olduğunu öğrendiklerini de vurguladı.
Yeni havalimanı için yapılan ihaleyi 3 Mayıs 2013 tarihinde İGA yatırımcılarının oluşturduğu Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) Cumhuriyet tarihinin en yüksek teklifi olan 22,152 milyar Euro ile almıştı.
İstanbul Havalimanı işletmecisi İGA'nın Planlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı Polat, 6 Şubat'ta yaşanan Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından gerçekleştirdiği açıklamasında, İstanbul Havalimanı'nın inşa edildiği zeminin güçlendirildiğini ve tüm tasarım süreçlerinin depreme uygun gerçekleştirildiğine dikkat çekmişti.
SİSMİK İZOLATÖR NEDİR?
Sismik izolasyonu sağlayan izolatör, binaları depremden ve depremin zararlı etkilerinden koruyan teknoloji olarak bilinirken, sismik izolatörler, deprem sırasında binanın sağa sola sallanmasına engel oluyor ve böylelikle binalar hasar almadan depremi atlatabiliyor.
Almanya’da konut fiyatlarında 2000 yılından beri en sert düşüş!