Kanal İstanbul, Üçüncü Köprü'yü engellemeyecek!
Ulaştırma Bakanı Mehmet Habib Soluk, Kanal İstanbul ile birlikte Marmara 'da bir yerde liman oluşacağına dikkat çekerek, bir liman yapılacağını ve bu limanla bağlantı yoluyla ya da Marmara Denizi'nde serbest bölge olarak kullanılacak bir ada oluşacağını s
Ulaştırma Bakanı Mehmet Habib Soluk, Kanal İstanbul ile birlikte Marmara 'da bir yerde liman oluşacağını belirterek, 'Bir liman yapılacak. Bu limanla da bağlantı yoluyla ya da Marmara Denizi içerisinde büyük ihtimal serbest bölge olarak kullanılacak bir ada oluşacaktır' diye konuştu.
Soluk, Ankara metro inşaatlarının Ulaştırma Bakanlığına devir teslim törenine katılmasının ardından makamında gazetecilerin sorularını cevaplandırdı.
Ankara metro inşaatlarına ilişkin sorular üzerine Soluk, Ankara metroları için 3 milyar 40 milyon lira harcanacağını, ihalelerin tamamlanması ve yer tesliminden itibaren 2 yıl içerisinde metroların hizmete açılacağını bildirdi. Metroların üç güzergahının da kendileri için öncelikli olduğunu söyleyen Soluk, ancak bunların farklı süreçlerde tamamlanacağını açıkladı. Ankara 'da 44 kilometre, İstanbul 'da 55,7 kilometre, İzmir 'de 57,7 kilometre Adana 'da 9,4 kilometrelik metro taleplerinin bulunduğunu anlatan Soluk,
önümüzdeki günlerde İstanbul metrosunun da teslim alma aşamasında olduklarını bildirdi. Soluk, metro projelerin toplamının 160-165 kilometre olduğunu belirtti.
Tamamlanan her metronun düzenlenen kanun ve bakanlar kurulu kararı gereği belediyelere işletmesinin verileceğini bildiren Soluk, 'Metrolara harcanan para, devir sırasında ne kadar gerçekleşirse, metro işletmesinin her yılki cirosundan elde edilecek bedelin yüzde 15 'i, Bakanlar Kurulu kararında yer aldığı şekliyle Hazine 'ye, bitinceye kadar ödenecek' açıklamasında bulundu.
'Ankara Büyükşehir belediyesinin harcadığı yaklaşık 880 milyon liralık bedelin gerçekleşmesi ne kadar inşaatlarda' sorusu üzerine Soluk şunları söyledi:
'Sayın Gökçek gerçekleşmelerle ilgili rakamlar verdi. Ancak bizim harcayacağımız rakamı mukayese ettiğinizde belki çeken-çekilen araçlar ve sinyalizasyon o işlerin içinde olmadığı için o oranlarla bizim harcayacağımız para ve kendilerinin verdiği oranlar ve yapmış olduğu harcamalar sanki böyle dengeli gibi görünmüyor ama burada tabi bizim yapacağımız harcamanın içinde çeken-çekilen araçlar, sinyalizasyon ve elektromekanik bölümü de yer aldığı için fiziki ilerlemeleri ki bizim arkadaşlarımız da o tespitleri yaparak karşılıklı aldılar. Yani oranlar şu anda yanımda yok.'
Esenboğa limanı ile şehir merkezi arasına kurulumu planlanan raylı sistemlere ilişkin sorular üzerine de Soluk, 'Bir takım raylı sistemlerle ilgili gerek şehir içi, gerek havaalanı bağlantılarıyla ilgili çalışmalarımız var. Sanıyorum konunun detaylı boyutlarıyla sayın Başbakan 'ımız açıklayacaktır. şu aşamada onunla ilgili herhangi bir şey söylemek belki benim için erken olabilir' diye konuştu. Soluk, Başbakan Erdoğan 'ın açıklamalarının ardından, bakanlık olarak gereğini yapacaklarını vurguladı.
'şu anda bir çalışma yok diyebilir miyiz' sorusuna karşılık Soluk, 'şimdilik bu kadar yeter diyorum' yanıtını verdi.
KANAL İSTANBUL PROJESİ
Kanal İstanbul projesine ilişkin sorular üzerine de Soluk, şu bilgileri verdi: 'Kanal İstanbul projesinden yeni projeler üretilmiyor. Ancak proje bütünlüğü içerisinde düşünüldüğünde Sayın Başbakan 'ın da açıkladığı gibi bu kanaldan bir hafriyat çıkacak. Bu hafriyat küçük bir hafriyat değil. Yaklaşık 650-700 milyon metkreküplük bir hafriyat. Eğer biz bunu 25 metre derinliğinde
deniz içerisinde düşünürsek, yaklaşık 25-26 bin dönümlük bir kara parçası oluşuyor eğer biz bu hafriyatı tek bir noktada toplayacak olursak. Hepsinin bir yerde toplanması bahis konusu değil. Bu kanalla birlikte Marmara 'da bir yerde limanımız oluşacak, bir liman yapılacak. Bu limanla da bağlantı yoluyla ya da Marmara Denizi içerisinde büyük ihtimal serbest bölge olarak kullanılacak bir ada oluşacaktır. Marmara 'da oluşacak liman ve limana bağlantılı deniz içerisinde tabi ki bir ada limanla
bağlantısını kesersen ada, liman bağlantısını düşünürseniz bir yarım ada şekliyle ifade edebiliriz.'
Kanal İstanbul 'un çok büyük bir proje olduğuna işaret eden Soluk, kanalda ticari gemilerin, şileplerin ve tankerlerin seyretmesinin çok daha rahat olacağını düşündüklerini dile getirdi. Soluk, 'Marmara 'nın orta kesiminde oluşan yoğun gemi trafiğinde adeta
öyle anlar oluyor ki karadaki bir otopark gibi denizin içerisinde de demirlemiş bir gemi yoğunluğunu görüyoruz ve bu gemiler ister istemez her ne kadar basmıyoruz deseler de uluslararası kurallara göre yasak olmasına rağmen sintine sularını basıyorlar. Ada kıyılarına ya da İstanbul kıyılarına bakıldığı zaman kirli suyu, yağlı suyu görmemek mümkün değil. Dolayısıyla Marmara böylelikle de bir rahatlığa, temizliğe kavuşacak' diye konuştu.
ÜçÜNCÜ KÖPRÜYE YÜKSEK HIZLI TREN BAÄLANTISI
İstanbul 'a üçüncü köprüyle ilgili bir soru üzerine de Soluk, üçüncü köprünün özellikle transit trafik için çok önemli olduğunu vurguladı. Üçüncü Köprü üzerinde raylı sistemin de yer alacağını anımsatan Soluk, şunları kaydetti:
'Bu raylı sisteminde yer almasıyla bu köprü belki biraz daha fonksiyonel olacak. Karadeniz limanlarını da batıya İstanbul 'a getirme şansını yakalamış olacağız. Ayrıca ilerleyen bir süreçte ki şu anda bunun etüdünü arkadaşlarımız yapıyorlar. Belki bir Sultanbeyli 'nin arkasından İstanbul güzergahına yönelik yüksek hızlı tren bağlantısı da bu güzergahla mümkün olabilecek görünüyor. şu anda etüt çalışmalarımız devam ediyor. Dolayısıyla Kanal 'la üçüncü köprünün birbiriyle bir alternatif olarak birbirlerini engellemeleri bahis konusu değildir. Kanal, her üç köprümüzün de güzergahı olan otoyollarımızı kesiyor, kanalın üstünden buraları da son derece mimari görünümlerle köprülerle geçeceğiz.'
AA