Kartal kendini yenileyecek!
Zaha Hadid'in projesi ile gündeme oturan Kartal'da proje dışında da yoğun hareket var. Kartal Belediyesi eskiyi yıkıp, daha büyük metrekareye yapı yapana ek 0.75 emsal veriyor.
2009'da proje başlar
Kartal'da dönüşümün çoktan başladığını anlatan ve bunu adına Kartalite adını verdikleri ve 7 yıldızlı yönetimi yerleştirme programı olarak özetledikleri sisteme bağlayan Dağlar, SABAH Emlak &Mortgage'ye Kartal'daki değişimi şöyle anlattı:
Kartal'ın dönüşüm projesi tam anlamı ile ne zaman başlayacak. Zaha Hadid'in projesinin bitmiş halini ne zaman göreceğiz?
Biz belediye olarak planlamayı yapıyoruz ondan sonrası özel sektörün ve tabi devletin görevi. 550 hektarlık özel bölgenin yüzde 52'si kamunun yüzde 48'i özel sektörün elinde. 2009 yılına kadar tüm planlar geçmiş olacak ve ondan sonra proje başlayabilecek Ancak şimdiden 2015'te ya da 2020'de biter gibi bir tarih vermek mümkün değil, sadece çok hızlı bir şekilde ilerleyebileceğini söyleyebilirim. Özel sektörün harekete geçmek için hazır beklediğinin farkındayız. Dönüşüm projesi Kartal'a çok şey katacak. Öncelikle en az 1230 bin kişilik bir ek istihdam yaratacağını düşünüyoruz. Halen 450 bin nüfusu olan Kartal'daki nüfusun proje bittiğinde 1-1.5 milyonu bulacağını tahmin ediyoruz.
Ulaşımda merkez noktadayız
Projenin dışında da Kartal'da bir gelişme var gibi görünüyor...
Evet mesela Titanic adını taşıyan otel inşaatı bitiyor ve mayıs ayında açılacak. Bunun dışında iki tane beş yıldızlı otel daha var. Yine eski binaların yenilenmesi amacı ile daha büyük metrekareli alanlara verdiğimiz ek emsalin neticelerini de almaya başladık. Örneğin Karlıktepe'de bir müteahhit firma 20 konutu satın alarak orada çok güzel bir proje başlattı. Böylece hem konut sahipleri daha yüksek bedelle yerlerini satmış oldular hem de eski ve zayıf yapıların yerine yenilere gelmeye başladı. Şu anda Kartal'da yeni yapılaşma oranı yüzde 1'lerde, bu oran yüzde 20'lere çıktığı anda Kartal cazibe merkezi olacak.
Kartal cazibe merkezi olacak diyorsunuz ama ulaşım nasıl çözülecek?
Öncelikle ulaşılabilir bir merkez olmak gerek tabi. Kartal ulaşım merkezleri arasında ortak bir noktada. Deniz ulaşımına çok açık. Kartal deniz yolunu artık daha iyi kullanıyor. Yine metro ve Marmaray bağlantıları da olacak. Buradan Halkalı'ya 35 dakikada ulaşabilecek insanlar. Ulaşım sorununu çok kolay çözmek mümkün ve zaten çözülüyor. Sabiha Gökçen'e çok yakınız. Tüm bunlar Kartal'ı cazip hale getiriyor. Tüm ulaşım hatlarına yakınız.
Burada temel felsefemiz kim ne yaparsa yapsın, kaliteli yapsın. Kalite odaklı çalışılsın. Örneğin bu kapsamda öğrencilerimizi bile kaliteli olmaya çağırıyoruz. Türkiye genelinde okuyan tüm üniversite öğrencilerimize başvurmaları halinde burs veriyoruz. Geçen yıl şartlara uygun 5 bin kişi geldi ve hepsine ayda 100 YTL geri ödemesiz burs verdik. Yine ortaöğretimi parasızlıktan yapamayanlara destek veriyoruz. Önce eğitimin şartlarını iyileştirip sonra da öğrencilerden kaliteli insanlar olmasını istiyoruz.
Kartalite ile yerel yönetimde markalaşma dönemini başlattık. Örneğin Kartal'da bir yapıyı kafanıza göre yapamazsınız. İmara uygunluk yetmez, estetik de olması lazım. Onun için Proje Değerlendirme Kurumu'ndan da geçmeniz gerekiyor. Kentin kimliğini yapılar ortaya koyar. Bu kurum önüne gelen projelere bakıyor ve bir takım eklemeler yapıyor, mimarlar da bu durumdan çok memnun.
Kartal'a özgü bir mimari yaratmak istiyoruz, daha insana yakın ve sıcak. Yine metruk haldeki binaların sahiplerine düzeltmeleri için zaman veriyoruz. Yüzde 90'ı düzeltiyor, eğer yapmazlarsa biz el atıyoruz ve kendimiz yapıyoruz. Ortaya çıkan bedelin yüzde 25'ini de sahibinden alıyoruz.
Tüm İstanbul'da olduğu gibi burada da en büyük problem otoprak. Yollarınız üç araçlık olsa da gidiş gelişe park edilince bir şerite düşüyor. Biz bunu çok önemsiyoruz ve bunun için de otopark yapımına özel bir önem veriyor. Örneğin halen inşaası devam eden Belediye Binamızın hemen yanında bir otopark yapıyoruz.
Siemens Kartal'ı terk edecek
Kartal'ın sanayi bölgesinde yükselecek olan dönüşüm projesi bir çok fabrikanın da başka bölgelere taşınmasına neden oldu. Eczacıbaşı'ndan sonra bölgede büyük bir arazisi olan Siemens de taşınma kararı almış. Arif Dağlar, Siemens'in beş yıl içinde Gebze'ye taşınmak üzere proje geliştirdiğini ifade ederek, "Herkes buradaki değeri görüyor. Daha önce taşınması gündemde bile olmayan Siemens de gitme kararı aldı. Bu kadar değerli bir bölgede fabrika binası yerine başka bir proje gündeme getirmek daha akıllıca olacak diye düşünmüş olmalılar" dedi. Bölgenin yüzde 48'ini elinde bulunduran özel sektörün fabrikalarının çoğu boşaltılmış ve metruk bir halde bulunuyor. Dağlar, özel sektörün 1/5000 ve 1/1000'lik planların tamamlanmasının ardından otel, alışveriş merkezi ve sosyal tesisleri yapmak üzere hazır durumda beklediklerinin altını çiziyor.
HACER GEMİCİ / SABAH