Konut siteleri ve binaları elektrik çarptı! Elektrikli araç sahipleri otoparklara şarj yeri talep ediyor!
Günden güne yayılan elektrikli araçlar konut otoparklarında yeni probleme neden oldu. Elektrik araç sahipleri konut siteleri ve binasının otoparkında aracını şarj etmek için yer talep etmeye başladı.
Türkiye genelinde elektrikli araçların satışı devam ediyor. Bu yıl eylülde 10 bin 660 adet elektrikli araç, ocak-eylül döneminde ise toplam 39 bin 51 elektrikli araç satışı gerçekleşti. Elektrikli araçların sayısı hızla artarken, önemli lokasyonlarda şarj istasyonları ağı da genişlemeye devam ediyor. Şehirlerin yoğun noktalarında şarj istasyonları bulunsa da çoğu araç sahibi binasının otoparkında da aracını şarj etmek istiyor.
ELEKTRİKLİ ARAÇ PARK YERİ YAPILMASI ŞARTI YÜZDE 5
Mart 2021’de yürürlüğe giren yeni otopark yönetmeliğine göre, otopark adedi 20’den fazla olan yeni yapılacak binalarda, yüzde 5 oranında elektrikli araç park yeri yapılması şartı yer alıyor. Ancak elektrikli araç teknolojisi de gelişmediğinden bu tarihten önce yapılmış mevcut binalarda böyle bir şart bulunmuyor.
Bu durum böyle olunca yeni teknoloji, eski mevzuatla yönetilen bina otoparklarında çözülmesi gereken yeni bir probleme neden oldu. Peki sarj istasyonu kurulabilir mi? Masrafı kim karşılar? Yeterli sayıda yer yoksa ne olur? tüm soruların yanıtlarını Gayrimenkul Hukuku Derneği Başkanı Ali Güvenç Kiraz yanıtladı.
Kat Mülkiyeti Kanunu’na göre otoparklar, ortak alan olarak tanımlanıyor. Kat malikleri ortak alanlara, arsa payları oranında malik oluyor. Kanuna göre, her binanın yönetim planı olmak zorunda. Yönetim planında otoparka düzenlemesi yoksa tüm malikler otoparklarda arsa payı oranında hak sahibi oluyor.
YÖNETİM PLANI ÖNEMLİ
Kiraz, yönetim planının önemine vurgu yaparak, ''Yönetim planında otopark düzenlemesi yapılmış ve daireler buna göre tanımlanmış ise bu karar geçerli.'' dedi.
Kiraz Yargıtay'ın, otoparklarda yapılan farklı düzenlemeleri de kabul ettiğini belirtertek örnek verdi ''. Örneğin 10 bağımsız bölümlü bir apartmanda 10 araçlık otopark alanı olduğunu varsayalım. Yönetim planında ‘10 numaralı daire 3 araçlık otopark alanı kullanacaktır’ yazıyor ise bu geçerlidir. Yönetim planında dairelerin niteliklerine göre belirleme (2+1 daireler, 3+1 daireler şu kadar otopark alanı kullanabilir gibi) de yapılabilir. ''dedi.
BİNALARA ŞARJ İSTASYONU KURABİLİR Mİ?
Kiraz, otoparkın ortak alan olduğunu ve ortak alanlarda yapılacak tadilat, tamirat vb. düzenlemeler için 4/5 kat maliki çoğunluğunun kararı gerektiğini belirtti.
Fakat kullanım şeklinin değiştirilmesi gibi bir durumun olması halinde yüzde 100 onay ile yapılabilir. Otoparkta şarj ünitesi tahsis edilmiş binalarda, tüm elektrik bedeli ilgili (araç sahibi) kat malikine ait olmak ve diğer kat maliklerinin kullanım alanından geçmemek kaydı ile 4/5 ile tahsisli alana konulabilir.
Kiraz, diğer kat maliklerinin kullanım alanlarından geçecek bir hat kullanımı olacak ise yüzde 100 onay gerekiyor. Diğer malikler izin vermez ise mahkemeye başvurarak hakimden sadece yer tahsisi isteyebilir. Ancak hakim, şarj ünitesi yapma hakkı vermeyeceğini belirtti.
ELEKTRİKLİ ARAÇ SARF YERİ MASRAFINI KİM KARŞILAR?
Posta Gazetesi'nde yer alan habere göre; tüm kat malikleri şarj ünitesi için gerekli hattın kendi alanlarından geçirilmesi konusunda karar verirse ve araç sahibi üniteyi kendi alanında, kendi bedelini ödeyerek kullanacaksa tüm masraflarını kendisi ödemek zorunda.
Elektrikli araç ünitesi ile ilgili harcama, mevcut Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamında lüks harcama niteliğinde olup, ilgilisi karşılayacaktır.
YETERLİ SAYIDA YER YOKSA NE YAPILIR?
Yönetim planını değiştirmek ve yeni bir otopark alanı tahsis etmek için olağanüstü kat malikleri genel kurulu toplamak ve kat maliki sayısının (toplantıya katılanlar değil tüm kat malikleri) 4/5 çoğunluğu ile bu konudaki maddeyi ve kroki değişebilir.
Fakat bazı apartman veya sitelerde oturan tüm maliklerin veya kiracıların kullanımlarına uygun otopark alanı olmayabilir. Binada yeterli sayıda park yeri yok ise dönüşümlü kullanma sistemi uygulanabilir. Örneğin 50 bağımsız bölümlü bir sitede 40 araçlık yer var ise hiçbir kat maliki mağdur olmadan her yıl 10 araç dışarıda kalacak şekilde bir sistem öngörülebilir.
YÖNETİM PLANI OLMAYANLAR NE YAPMALI?
Yönetim planı olmayan yerlerde kişilerin arsa payı kapsamında hakları olup bu konuda bu arsa paylarına uygun kullanmaları gerekiyor.
Konuda eğer malikler bir düzensizlik olduğundan şikayet ediyorlarsa olağanüstü kat malikleri genel kurulu yaparak 4/5 kat maliki çoğunluğu ile yönetim planı değişikliği yapabilirler veya kat maliklerinden herhangi birisi Sulh Hukuk Mahkemesi’ne başvurarak hakimin müdahalesi talepli dava açarak otopark alanlarının kullanımının düzenlenmesini isteyebilir.