Kovid-19 konaklama alışkanlıklarını değiştirdi!
Avrupa ülkeleri başta olmak üzere turizmin konaklama ayağında ilginç değişimler yaşanıyor. Bizde de görülen kiralık mekanlar bunun ilk örneklerinden.
Avrupa ülkeleri başta olmak üzere turizmin konaklama ayağında ilginç değişimler var. Bizde de görülen kiralık mekanlar bunun ilk örneklerinden. Pandemi yayıldıkça ve yeni versiyonlarının çıkmasıyla bu konu yeniden gündeme taşınıyor, taşınmaya da devam ediliyor. Para Dergisi'nden Nur Demirok'un haberne göre; büyük ölçüde Japonya, Fransa, Belçika ve İspanya'da görülen yeni uygulamalar şu sıralar ABD ve Kanada'yı da etkilemiş durumda.
Ülkelerin yasal mevzuatlarının elverdiği ölçüde hem çeşitlenme hem de yenilik açısından dikkat çeken uygulamaların başında son trendler var. Tümü legal olarak çeşitleniyor, daha işlevsel ve hijyenik hale geliyor. Temel özellikleri olağanüstü steril olmaları. Bunlar aynı zamanda yeni nesil konaklama uygulamalarının sıradışı örnekleri arasında.
Uzmanlar gelişmelerin bu denli çeşitlenmesinde yeni nesil butik konaklama tesislerinin seri biçimde ve daha özenle temizlenmesini gösteriyorlar. Bazı yerlere girmekten korkanlar için yeni seçenekler sunan bu mekanlar, sadece yatak ve kahvaltı şeklinde değil, kişiye özel mutfak hizmeti de sunuyorlar. Bu arada hemen belirtelim, tanınmış büyük oteller de daha önce eşi benzeri görülmemiş bir hijyen anlayışı sergiliyorlar.
STERİL KONAKLAMA EVLERİ
Bunlara yeni bir tanım olarak butik otel değil, ‘konaklama evleri' deniyor. Her biri özel mimariye ve kendine özgü iç tasarıma sahip. Çalışan sayısı daha az. Tıpkı bildiğimiz klasik pansiyon işletmelerinde olduğu gibi orijinal bir atmosfere sahipler. Gerçek rakipleri ise büyük ve orta ölçekli oteller değil, klasik pansiyonlar başta olmak üzere son yıllarda öne geçmeye çalışan butik işletmeler. Dikkat çeken en büyük özellikleri bulundukları coğrafyanın az da olsa kırsal niteliklere de uygun olması.
Japonya bugün bunların en güzel örneklerini sergiliyor: Çoğunda saat başı ve kullanım sonrası anında devreye giren sterilizasyon üniteleri kurulmuş. Bazıları Akdeniz ülkeleri de dahil olmak üzere tipik doğa turizmini temsil ediyorlar. Ahşap evleri andıran mimari yapıları oldukça güvenli ve ilgi çekici. Tümünde temizlik işlemleri için virüs ve bakteri taraması yapan cihazlar özel dizayn edilmiş UV sterilizasyon üniteleri kullanılıyor.
Mimari örnekler ise ilginç: Prensip olarak hemen tümü tek katlı ve ayrışık düzende. Bazı ülkeler daha çekici olması için bunları yataklı vagonlara ve trenlere benzetmişler. Deniz kenarında kendine özel plajlara ve butik tarzı bahçelere sahip mini villa tipinde dizayn edilenler de var. Her şey buluş ve orijinaliteye bağlı. Bizdeki Kapadokya benzeri doğayla uyumlu hale getirilmiş sıradışı olanlar ise daha fazla dikkat çekiyor.
İSTANBUL'DA DA VARDI
Yeni akımın en ilginç örnekleri tematik özelliklere sahip. Bunların daha 19.yüzyılda Fransa'da ortaya çıktığı, fakat zamanla giderek kaybolduğu biliniyor. Öyle ki, şu anda hayatta olmayan büyüklerimizin anlattığı ilginç tanımlamalar belki de bu akımın geçmişteki ilk orijinal denemelerinden: Beyoğlu İstiklal Caddesi'nin “Tepebaşı'na yakın bir yerinde zamanın en otantik yerlerinden ‘Karlman Geçidi’nin hemen yanı başında yer alan iki butik otel bu akımın oluşturduğu yeni dinamiklere çok benziyor: Biri duvarlarını zamanın ‘pulover' tipi rengarenk el emeğiyle yapılmış trikotajlarıyla kaplamış, gelen konaklamacılara bunları armağan ediyor ya da satıyor. Diğerinin ise koridorları yağlıboya orijinal birer resim galerisi gibi.
Bu estetik odaklı akım şimdi daha da ilginç tematik buluşlarla giderek dünyaya yayılıyor. Burada şimdi elbette sağlık ön planda. Kendilerini doğayla bütünleştirip eski zamanları hatırlatan kütük evlerden tutunuz; her biri ünlü ressamların reprodüksiyonları ve süslü duvarlarıyla sanat meraklısı ziyaretçileri ağırlıyor, olağanüstü temiz ve orijinal servis özellikleriyle insanları çok daha değişik bir aleme götürüyor. Tek fark, tüm personelin hijyen kurallarına azami düzeyde uyması; maskesiz, elpensiz ve tıraşsız ağırlamalara asla izin verilmemesi.
Bu tür konaklama tesislerinde tematik özellikler hayli eski dönemleri canlandırsa da hijyen kurallarıyla sanki yeni nesil birer tıbbi laboratuvar gibiler. Yataklar her gün dezenfekte ediliyor, odalar duvarlarına kadar temizleniyor. Sterilizasyon işlemleri önceden belirlenmiş protokollere göre yapılıyor. Fiyatlar farklı olsa da üst düzeyde temizlik önde gelen ilk prensip. Modern havalandırma sistemleri mevcut ortamın her zaman temiz kalmasını sağliyor.
Çoğunda tematik özelliklere bağlı bilgilendirme broşürleri var; açıklamalar yapılıyor, ziyaretçiler aydınlatılıyor. İçlerinde bahçelerindeki özel peyzajın ne anlama geldiğini; çiçek ve bitkilerin ilgi çekici özelliklerini anlatanlar dahi var. Odalardaki televizyonlar ve mobilyalar ise tematik özelliklere uygun şekilde tasarlanmış. Banyo küvetlerinden lavabolara kadar her şey butik mimarinin niteliklerine göre dizayn edilmiş.
SAĞLIK VE RUHSAL DİNGİNLİK
Belli bir konu üzerinde uzmanlaşmak rekabetin de çeşitlenmesini sağlıyor. Kimileri yeni standartlar oluşturmaya başlamış durumda; örneğin ABD'de *Nutrition and Aging' (Beslenme ve Gençleşme) temalı butik oteller hiç olmadığı kadar ilgi görüyor. “SPA' sertifikası almış olan küçük işletmeler ise “NonSurgical Face Lift' (Cerrahi Olmayan Cilt Germe) işlemleri bile yapabiliyorlar. Yeni nesil pansiyon türü işletmelerde odalara monte edilmiş özel küçük kabinlerde ‘SPA' (kaplıca) benzeri hizmetler de veriliyor. Bunların yeni nesil benzerleri ise şimdi Japonya’da pandemiye uyarlanmış şekilleriyle görülüyor.
Bu türden yeni nesil pansiyonların çoğunda kendi niteliklerine uygun ilginç kütüphaneler de bulunuyor. İsteyen ziyaretçiler burada sergilenen kitapları okuyarak kendilerine sunulan obje ve eserler hakkında derinlemesine bilgi sahibi oluyorlar.
Olağanüstü temiz restoran bölümlerinde ise masalar epeyce ayrık düzende ve her biri hijyenik özellikleri tamamlar nitelikte. Tümü kendi reklamlarını doğrudan konukların yapmasını öngörüyor. Bunların birinde tıpkı antik çağ filozoflarından ‘Xenophon'un ünlü bir ifadesinin bulunması modern işletmelerin günümüzdeki
marketing felsefesini Xenophon de ortaya koyuyor:
“The sweetest of all sounds is praise!” (Seslendirilen tüm ifadelerin en güzeli övgüdür!)
Kovid-19 salgınında fiyatları uçtu!
Pandemi, villa turizmini canlandırdı!