Rıdvan Mertöz'den Türkiye'nin alüminyum pazarı yorumu!
Metale dair pek çok sektörü bünyesinde barındıran İDDMİB'in Başkanı Rıdvan Mertöz; Türkiye'deki alüminyum pazarının ve ihracat potansiyelinin son durumunu yorumladı...
Metale dair pek çok sektörü bünyesinde barındıran İDDMİB'in Başkanı Rıdvan Mertöz; Türkiye'deki alüminyum pazarının ve ihracat potansiyelinin son durumunu yorumladı.
-İDDMİB'in kuruluş amacı ve bu amaç doğrultusunda bugüne dek kat edilen yol hakkında neler söyleyebilirsiniz?
İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB), İMMİB Genel Sekreterliği çatısı altındaki altı birlikten biri olup döküm, mutfak eşyaları, evyeler gibi demir-çelikten mamul eşyalar; profil, boru, yassı ürünler ve inşaat malzemeleri gibi alüminyum mamulleri; bakır ürünler, el aletleri, kilitler ve hırdavat malzemeleri ile iştigal etmektedir.
Değişim ve yenilikçilik anlayışıyla her daim fark yaratmak arzusımdaki birliğimizin öncelikli misyonu; ihracatçılarımızın yarattıkları katma değeri artırma yönünde faaliyetlerde bulunmak ve ülkemizin 2023 hedefine ulaşmasında rol oynamaktır.
-EDDMIB bünyesinde gösterilen faaliyetlerin genel yapısı hakkında bilgi verebilir misiniz?
Biz, birçok farklı proje ile ilklere imza atmış, köklü ve öncü bir birliğiz. Bugün geldiğimiz konumda; birden fazla sektörü bünyemizde barındırıyor olmamızın etkisi büyüktür.
Şu anda birlik olarak, dünyanın önde gelen sektörel fuarlarına milli katılım organizasyonları düzenlemek başta olmak üzere, çok sayıda faaliyet yürüünekteyiz. Uluslararası Rekabeti Geliştirme Tebliği kapsamında firmalarımızın dış pazarlara açılmasına destek oluyor, ülke bazlı raporlar hazırlıyoruz. Sektörel ticaret heyetlerini ve alım heyetlerini organize ediyor; alt sektör komite toplantılarımızla sorıuıları tespit edip çözüm önerileri sunuyor, Ar-Ge proje pazarı etkinlikleri gerçekleştiriyoruz. Sanayici-akademisyen-öğrenci ve girişimcileri yenilikçi ve ilerici projelerde buluştururken; uzmanların katılımıyla seminerler ve çalıştaylar ortaya koyuyoruz. Bütün bu faaliyetlerdeki en büyük amacımız; sektörümüzü daha da ileriye taşımaktır.
"ÜLKE BAZINDA DİNAMİK DURUMDAYIZ"
-Alüminyum pazarının yurt içi ve yurt dışındaki ivmesini değerlendirir misiniz?
Alüminyum kullanımı yurt içinde ve yurt dışında günden güne artıyor. Hafifliği, kolay şekillendirilebilir ve geri dönüştürülebilir olması, alüminyumu "aranan malzeme" yapıyor.
Günümüzde otomotivden cephe kaplamaya ve cep telefonuna kadar birçok üründe hafifliği, sağlamlığı ve şık görünümü nedeniyle özellikle tercih ediliyor.
Alüminyum, günlük hayatımızın olduğu gibi sanayimizin de vazgeçilmezi haline geldi. Ülkemiz hem bir çelik ülkesi, hem de bir alüminyum ülkesi oldu. Şu anda hammaddemizin yüzde 98'ini ithal ediyoruz. Buna rağmen sektörümüz, ülke bazında dinamik durumda. Önemli olan, bu durumu korumaktır. Alüminyum sektörünün başlıca kalemleri; çubuk, profiller, sac, levha, cephe kaplama sistemleri, levha, folyo ürünleridir. Bugün ihracatımıza baktığımız zaman, Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği olarak TİM'in ilk 1000 ihracatçısı arasında 8 tane alüminyum firması bulunduğunu görmekteyiz.
Alüminyum ürünleri ihracatımızın 2014 performansına değinecek olursak, bir önceki yıla kıyasla miktarda yüzde 7,67; değerde ise yüzde 7,62 oranında bir artış yaşandı. Dolayısıyla ihracat; 654 bin 756 ton karşılığı 2 milyar 500 milyon dolar olarak gerçekleşti. Alüminyum çubuk ve profiller 658 milyon dolarla ilk sırada yer alırken, alüminyum sac ve levhalar 531 milyon dolarla ikinci sırada yer aldı.
-Alüminyum kullanımı ne gibi avantajlar sağlıyor?
Taşıt araçlarından uzay mekiğine, ambalajdan inşaata, trenden uçağa, iletişimden ısı yalıtımına ve dalı a birçok alanda alüminyum kullanılmaktadır.
Her iklim koşulunda doğa şartlarına en dayanıklı malzeme alüminyumdur. Üstelik çeşitli alaşımlarla demir ve çelik kadar sağlam ve dayanıklı hale getirilebilen alüminyum, bu metallerin üçte biri ağırlığındadır. Son derece fonksiyonel bir malzeme oluşu, sınırsız sayı ve şekilde üretilmesini sağlamaktadır. Alüminyumun üretimden tüketime çevreci; geri dönüşüm oranı çok yüksek, doğaya ve ekonomiye önemli katkı sağlayan bir malzeme oluşu ise onu vazgeçilmez kılmaktadır.
TEDARİKÇİLER TEKELLEŞİYOR
-Alüminyum sanayicilerinin karşılaştığı başlıca sorunlar nelerdir ve nasıl çözümlenebilir?
İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği olarak 2023 yılında 500 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirilmesi hedefinde kendi sektör hedefimizi 25 milyar dolar olarak belirledik.
25 milyar dolarlık hedefin 8 milyar dolarlık kısmının alüminyum mamüllerinden sağlanması öngörülüyor.
Bu hedefi yakalayabilmek için katma değerli ürünlerin imal edilmesi şart. Örneğin, profil ve levha gibi ürünlerimizdeki katma değer artık bizlere yetmiyor. Savunma ve ulaşım gibi daha fazla katma değer yaratmaya elverişli sektörlere özgü ürünler oluşturulması desteklenmelidir.
Alüminyum hammaddesi ülkemizde yeterli miktarda üretilmiyor. Çünkü ülkemiz, alüminyum hammadde üretiminin fizibıl olması için gerekli ucuz ve bol enerjiye sahip değil. Bu çerçevede hammaddenin yüzde 98'ini ithal ediyoruz. Fakat ithalatta da tedarikçilerin tekelleşmesi gibi bir takım küresel sorunlar mevcut. Depoları ele geçiren bazı sermaye grupları, üreticileri; "premium" denen ve mesneti çok da belli olmayan yüksek ilave ücretlere maruz bırakmakta. Bu olumsuz durumun çözümlenmesi için küresel çaptaki girişimleri izliyor ve destek veriyoruz.
Sabah ek