Tapu dairesinden nasıl bilgi alınır?
Tapu dairesinden bilgi ve belge talep etmek için Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Bilgi Edinme Sistemi kullanılabiliyor. Peki, tapu dairesinden nasıl bilgi alınır? İşte tapu bilgi edinme hattı..
Tapu dairesinden nasıl bilgi alınır?
Tapu dairesinden bilgi almak için Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Bilgi Edinme Sistemi bulunuyor. Bilgi Edinme Sistemi, "Bilgi Edinme Hakkı Kanunu" gereğince bilgi ve belge talep etmek için kullanılıyor.
Bunun dışındaki şikayet, danışma ve talepleriniz için 4448278 Alo Tapu Hattı 'nı arayabilirsiniz.
24/04/2004 tarihinde yürürlüğe giren 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve Kanunun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik hükümleri gereği, bilgi edinme talebinin işleme konulabilmesi amacıyla, gerçek ve tüzel kişilerin aşağıda yer alan ilgili formu doldurmaları zorunludur. Başvuru sahiplerinin, basvurularında talep ettikleri bilgileri niçin istediklerini "Bilgi Edinme Başvuru Formu"nda açıkça belirtmeleri gerekmektedir.
Bilindiği üzere, 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu'nun 1020 nci maddesi; "Tapu sicili herkese açıktır. İlgisini inanılır kılan herkes tapu kütüğündeki ilgili sayfanın ve belgelerin tapu memuru önünde kendisine gösterilmesini veya bunların örneklerinin verilmesini isteyebilir. " Hükmünü içermektedir.
Medeni Kanunun 1020 nci maddesindeki açıklık ilkesi, bir ilginin varlığı ile sınırlandırılmış olup, taşınmaz mala yönelik bilgi ve belge istemlerinde bu ilginin bir belge ile (kimlik, veraset belgesi, vekalet, mahkeme kararı v.s.) kanıtlaması gerekmektedir.
Öte yandan, taşınmazlara ait tapu kayıtları taşınmaz malın bulunduğu yerdeki tapu sicil müdürlüklerinde tutulmaktadır.
Buna göre, GAYRİMENKULLERİN KAYITLI BULUNDUĞU YER TAPU SİCİL MÜDÜRLÜĞÜNE ŞAHSEN VEYA VEKİLİNİZ VASITASI İLE MÜRACAAT EDİLMESİ HALİNDE İLGİLİSİ OLDUĞUNUZU BELGELEMENİZ KOŞULU İLE GAYRİMENKULLERE YÖNELİK İSTENİLEN BİLGİLERİN VERİLMESİ MÜMKÜNDÜR.
Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan başvurulara verilen cevaplara karşı, yargı yoluna gidilebileceği gibi, tefhim ve tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna itiraz edilebilir.
Gerçek Kişiler İçin Bilgi Edinme Başvuru Formu
27.04.2004 tarih 25445 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 'Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesi gereğince ilçelerdeki kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili başvuruların kaymakamlıklar , illerdekilerin ise valilik bünyesinde kurulan Bilgi Edinme Birimi aracılığı ile yapılması gerekmektedir.
Örnek 1 - Keçiören ilçesinde bulunan gayrimenkuller ile ilgili başvurular Keçiören Tapu Sicil Müdürlüğü tarafından cevaplandırılacağından, başvuru yapacak vatandaşların Keçiören Kaymakamlığı Bilgi Edinme Birimine elektronik yolla, posta yolu ile veya şahsen başvurulması gerekmektedir.
Örnek 2 - Giresun ilinde bulunan gayrimenkullerle ilgili başvurular Giresun Tapu Sicil Müdürlüğü tarafından cevaplandırılacağından , Giresun Valiliği Bilgi Edinme Birimine elektronik yolla , posta yolu ile veya şahsen başvurulması gerekmektedir.
Belli bir şahsın (ölü ya da hayatta) Türkiye'deki malvarlığının tespiti ile ilgili sorular Genel Müdürlüğümüzce cevaplandırılmamaktadır.
Mirasçısı olduğunuz kişinin malvarlığını öğrenmek istiyorsunuz, bu kişinin çalıştığı yerleri, oturduğu yerleri, nufusa kayıtlı olduğu yeri v.b yerleri tespit ederek o yerin kaymakamlığının veya o yerin valiliğinin Bilgi Edinme Birimine başvurmanız gerekmektedir.
Yukarıda açıklandığı üzere bu tür başvurular Birimimizce cevaplandırılmayacaktır.
Tapu randevu sistemi!