Tüketici ödülleri nelerdir?
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 60 ncı ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanan tüketici ödülleri yönetmeliği gereğince tüketicilere belli zamanlarda belli durumlarda ödüller veriliyor. Peki, tüketici ödülleri nelerdir?
Tüketici ödülleri nelerdir?
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 60 ncı ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanan Tüketici Ödülleri Yönetmeliği, tüketicinin korunması ve bilinçlendirilmesi ile yasal haklarını kullanması konusunda özendirilmesi, tüketici talep ve tercihlerini dikkate alan firmaların ve tüketici hukuku veya tüketicinin korunması ile ilgili bilimsel çalışmaların teşvik edilmesi için verilecek ödüllere ilişkin usul ve esasları düzenlemeyi amaçlıyor.
Yönetmeliğe göre, tüketicilere belli zamanlarda belli durumlarda ödüller veriliyor. Tüketici ödülleri ile ilgili esaslar, yönetmelik kapsamında şu şekilde açıklanıyor:
Tüketici ödülleri nelerdir?
MADDE 4 – (1) Tüketici ödülleri altı dalda verilir. Her bir ödülün verilmesinde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Bilinçli Tüketici Ödülü: Ödül verilecek tüketicinin;
1) Mağduriyetine neden olan bir konuda, yasal haklarını kullanması,
2) Bu yönüyle diğer tüketicilere örnek olması,
3) Başvuru hakkında verilen kararın kesinleşmiş olması.
b) Yazılı Basın Tüketici Ödülü: Ödül verilecek yazıların;
1) İlgili yayın organında tüketici sayfası, bağımsız bir tüketici köşesi ya da belli bir bölümde tüketicinin korunmasına ilişkin konularda bilgilendirici makale, röportaj veya haber şeklinde yayınlanmış olması,
2) Tüketici sorunlarını ve bunların çözüm yollarını ele alması ve tüketicileri bilinçlendirici nitelikte olması,
3) Belirli aralıklarla yayınlanmış olması.
c) Radyo-Televizyon Programı Ödülü: Ödül verilecek programın;
1) Belli bir bölümünün tüketicinin korunması ile ilgili olması veya özel olarak tüketici sorunlarını konu edinmesi; tüketicileri eğitici ve bilgilendirici nitelikte olması,
2) 08:00-22:00 saatleri arasında yayınlanması.
ç) Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü: Ödül verilecek firmanın;
1) Tüketici memnuniyetini firma politikası olarak benimsemesi ve buna uygun faaliyetlerde bulunması,
2) Mevzuatla tüketicilere tanınan haklardan daha ileri haklar tanıması,
3) Tüketicilere yönelik telefon ya da elektronik ortamda hizmet veren çağrı merkezi, tüketici danışma masası veya danışma hattı kurmuş ve bunları fiilen işletir olması,
4) Tüketicileri ve kendi çalışanlarını bilgilendirici çalışmalar yürütmüş olması.
d) Bilimsel Çalışma Ödülü: Ödül verilecek kişinin, kişilerin veya kurum/kuruluşların aşağıdaki şartlardan en az birini taşıması;
1) Tüketicinin korunması alanında basılmış kitabının bulunması,
2) Tüketicinin korunması alanında kabul edilmiş yüksek lisans veya doktora tezinin bulunması,
3) Tüketicinin korunması alanında yayınlanmış bilimsel makale, tebliğ veya bildirisinin bulunması,
4) Tüketicinin korunması alanında bilimsel kongre, çalıştay ve benzeri isimler altında çalışma yapması ve sonuçlarının yayınlanmış olması.
e) Tüketici Özel Ödülü: Ödül verilecek gerçek veya tüzel kişilerin tüketicinin korunması, ilgili mevzuatın uygulanması ve geliştirilmesi konusunda yoğun çaba göstermesi ve bu alanlarda hizmette bulunması.