Türkiye Avrupa AVM pazarında liderliğini korudu!
"Avrupa Alışveriş Merkezleri Geliştirme Raporu”nun 2018 sonuçları açıklandı, rapora göre Türkiye Avrupa AVM pazarında liderliğini korudu!
Cushman & Wakefield’ın hazırladığı “Avrupa Alışveriş Merkezleri Geliştirme Raporu”nun 2018 sonuçları açıklandı.
2018'de Avrupa’daki alışveriş merkezi pazarı 2017'nin yüzde 28 altında kalırken, yaklaşık 2,6 milyon metrekarelik yeni arzla pazar 168,1 milyon metrekareye ulaştı. Avrupa’nın geneli bu düşüşten etkilenirken, 2018'de alışveriş merkezi arzı yaklaşık 525 bin metrekarelik bir artış gösteren Türkiye de geliştirme faaliyetleri açısından en aktif ülke oldu.
Ticari gayrimenkul danışmanlık pazarının küresel liderlerinden olan Cushman & Wakefield, her sene yayımladığı ve Avrupa ülkelerindeki AVM pazarını mercek altına aldığı “Avrupa Alışveriş Merkezleri Geliştirme Raporu”nun 2018 sonuçlarını açıkladı. 2018 yılının değerlendirildiği ve 2019 yılı ile sonrasına ilişkin önemli gelişmelerin ele alındığı rapor, Türkiye açısından önemli sonuçlar ortaya çıkarıyor.
Hazırlanan rapora göre; 2018'deki perakende pazarına giren yeni arzın, son 24 yılın en düşük değerini gördüğüne dikkat çekilirken, bu değerin Orta Avrupa ve Doğu Avrupa’da ilk geleneksel alışveriş merkezlerinin açıldığı tarihler olan 1990’lı yılların başında görülen değerlere yakın olduğu bildirildi.
EN YÜKSEK ARZ TÜRKİYE’DE YAŞANDI
Hazırlanan rapora göre; 2018'de Avrupa’da toplam alışveriş merkezi alanı miktarı 2,6 milyon metrekare arttı ve toplamda 168,1 milyon metrekareye ulaştı. 2017'ye göre yüzde 28 daha düşük olan Avrupa AVM pazarının lideri olan Türkiye; 2018'de eklenen 525 bin metrekarelik AVM arzı ile liderliğine devam etti. Bu alanda Türkiye'yi 436 bin metrekareyle Rusya, 298 bin metrekareyle Polonya, 237 bin metrekareyle Fransa, 164 bin metrekareyle Finlandiya, 147 bin metrekareyle Birleşik Krallık, 141 bin metrekareyle Almanya, 104 bin metrekareyle İspanya, 99 bin metrekareyle Hollanda, 95 bin metrekareyle İtalya izledi.
Rapordaki bilgilere göre, 2019'da Avrupa’da toplam 3,9 milyon metrekare yeni AVM alanının pazara girmesi bekleniyor. Türkiye ise 2019-2020 yıllarında eklenmesi beklenen bir milyon 603 bin metrekare büyüklüğündeki yeni arzla Rusya’yı geride bırakarak liderliği çekecek. Ayrıca mevcut AVM'lere 7 bin metrekarelik de ekleme yapılacak.
Söz konusu dönemde yeni AVM arzında Türkiye'yi bir milyon 549 bin metrekareyle Rusya, 368 bin metrekareyle Fransa, 303 bin metrekareyle Polonya, 290 bin metrekareyle İspanya, 187 bin metrekareyle Finlandiya takip edecek. Ayrıca Rusya'da 270 bin metrekare, Fransa'da 309 bin metrekare, Polonya'da 40 bin metrekare, Finlandiya'da ise 20 bin metrekare mevcut AVM'lere de ekleme yapılacak.
AVRUPADA’DAKİ EN BÜYÜK AVM KAYSERİ’DE İNŞAA EDİLİYOR
Raporda ayrıca, Kayseri’de inşası süren 180 bin metrekarelik Kumsall Factory’nin tüm Avrupa’da 2019-2020 yıllarında açılması planlanan en büyük AVM alanına sahip olduğu belirtildi. Ayrıca, söz konusu dönemde Amsterdam'da 117 bin metrekarelik Mall Of The Netherlands, Moskova'da 105 bin metrekarelik Salaris, Belgrad'da 93 bin metrekarelik BW Galerija, Finlandiya'da 85 bin metrekarelik Mall Of Tripla, Birleşik Krallık'ta 81 bin metrekarelik Edinburgh St James, Lüksemburg'ta 75 bin metrekarelik La Cloche D'or, Sevilla'da 70 bin metrekarelik Lagoh hizmete açılacak.
“İnşaat halindeki projeler açısından ilk 5’te yer alan Orta ve Doğu Avrupa şehirleri” sıralamasında ise İstanbul birinci ve Ankara üçüncü sırada yer alıyor.
AVRUPA’DA AVM ARZI İKİ YIL SABİT KALACAK
Avrupa ülkelerinin pek çoğunda alışveriş merkezi perakende pazarının kendi doygunluk seviyesine ulaştığının belirtildiği raporda, alışveriş merkezi alanına olan talebin alışveriş merkezi arzına eşit hale geldiği bildiriliyor. 2019-2020 yılları arasında inşaat halinde veya planlama aşamasında olmak üzere geliştirme faaliyetlerinin toplamda 6,5 milyon metrekare olan arzın önümüzdeki iki sene boyunca sabit kalması beklendiği kaydedildi.
ARZ AZALSA DA PAZAR BÜYÜYOR, REKABET ARTIYOR
Hazırlanan raporda, son beş yıl içinde yeni arz artışının yavaşlamaya geçmiş olmasına rağmen, perakende pazarının toplam büyüklüğünün halen artış gösterdiği ve alışveriş merkezleri arasındaki rekabetin güçlendiği belirtildi. Geliştiricilerin bir yandan kendi pazar paylarını korumaya çalışırlarken, diğer bir yandan daha sofistike, modern ve estetik bir alışveriş merkezi yaratma amacıyla yenileme ve yeniden geliştirme projelerine odaklandıkları bildiriliyor.
Perakende pazarının doyum noktasına gelmeye başlamasının yanı sıra Türkiye’de, ekonomideki sıkışık görünüm, döviz kurundaki dalgalanmalar ve enflasyonda kaydedilen önemli ölçüdeki yükseliş sebepleriylr pazara giren yeni perakendeci sayısında düşüş yaşanabileceği uyarısı yapılıyor.
KARMA PROJELER YİNE ODAKTA
Hazırlanan rapora göre, Batı Avrupa'da karma kullanım projeleri, geliştirme faaliyetlerinin odağını oluşturmayı sürdürüyor. Pek çok proje esnek alan kullanımı etrafında şekillenirken, büyük ve karma kullanım içeren projeler çoğunlukla kent merkezlerinde görülüyor, genelde de boş alanlardaki yeniden geliştirme de oluyor. Orta ve Doğu Avrupa'da karma kullanım projeleri, toplu taşımanın iyi olduğu stratejik şehir içi konumlara da odaklanıyor.
Yeni inşaat eğilimleri ülkeler arasında çeşitlilikler gösterirken, yeniden geliştirme tüm Avrupa genelinde büyük bir eğilim olarak yerini koruyor. Artan rekabet ve güncelliğini yitiren AVM pazarı, mal sahiplerini tadilat, yenileme, tekrar canlandırma, tekrar tanımlama, yeniden konumlandırma veya genişletme projelerine itiyor.
İndirimli satış mağazaları özellikle Orta ve Doğu Avrupa'da büyümesini sürdürürken, yeme-içme, eğlence ve dinlenme alanlarının da giderek daha da büyümesi bekleniyor.