23 / 12 / 2024

1980 yılında E-5 Karayolu'nun Türkiye güzergahı yer değiştiriyormuş!

1980 yılında E-5 Karayolu'nun Türkiye güzergahı yer değiştiriyormuş!

1981 yılında Londra'dan başlayıp Ortadoğu'ya uzanan uluslararası E-5 karayolunun Edirne'den Kocaeli'ne kadar olan bölümü değiştiriliyormuş. Bu güzergahta seyredecek araçlari Batı'daki paralı yollarda olduğu gibi ücret ödemeye başlayacaklarmış.



1980 yılında E-5 Karayolu nun Türkiye güzergahı yer değiştiriyormuş!


E-5 Karayolu'nun Türkiye güzergahı yer değiştiriyor



İstanbul - Kocaeli ekspres yol yada Anadolu Otoyol diye adlandırılan 100 kilometrelik güzergahta seyredecek araçlar, bu yolculukları için tıpkı Batı'daki paralı yollarda olduğu gibi ücret ödeyecekler.


HİLMİ ALKANER


  KITALARI, ülkeleri yıllardan bu yana birbirine bağlayan ve Londra'dan Ortadoğu'ya kadar uzanan ünlü ''E-5'' Karayolu'nun Türkiye'deki güzergahı yavaş yavaş yer değiştiriyor. 

  Trakya'da Tekirdağ ve Edirne karayollarının birleştiği ''Kınalıköprü'' noktasından itibaren 3 ile 10 kilometre kadar mevcut yoldan içeriye kaydırılarak ''Trakya - Otoyol'' diye adlandırılan E-5, Asya Kıtasında ise Kocaeli'ne kadar değişik bir görünüme çevriliyor. İstanbul - Kocaeli ekspres yol yada Anadolu Otoyol diye adlandırılan 100 kilometrelik güzergahta seyredecek araçlar, bu yolculukları için tıpkı Batı'daki paralı yollarda olduğu gibi ücret ödeyecekler.

  Karayolları Birinci Bölge Müdürlüğü'nün 160'ı mühendis toplam 3 bin 300 personeli değeri 13,5 milyon doları (945 milyon lira) bulan 1565 araçla dağları tepeleri delip, yılların E-5 yolunu daha randımanlı hale sokmaya çalışıyor.

  E-5 yolundaki değişikliğin yanı sıra nüfusun birikim yaptığı bölgelerde de çalışmalar yapan Karayolu ekipleri, ''Londra Asfaltı İkili yolu'' Kumburgaz ile Küçükçekmece arasında gerçekleştirecekler. Bu arada Keşan'dan Eceabat'a kadar uzanan 110 kilometrelik yol, özellikle Yunanistan ve Bulgaristan kapılarından giren araçların Ege ve Güney Anadolu sahillerine süratla ulaştırılmasını sağlayacak.

  Karayolları ilgilileri yeni bir yol yapmanın dünyanın pahalı işlemlerinden biri olduğunu da ileri sürerek, bu konudaki görüşlerini şöyle noktalıyorlar:

  ''Karayollar 1. Bölge Müdürlüğü'ndeki teknik ekip ve araçla tam kapasiteyle çalışınca mevcut yolu yeniden onarmak ve asfaltlamak suretiyle yılda 350 kilometrelik güzergah yapılır. Mevcut olmayan bir güzergahta ise yılda ancak 40 kilometre yol inşa edebiliriz. 1 kilometre devlet yolu bugün yaklaşık 25 milyon liraya mal olur. İl yolu olduğu takdirde bu rakam 10 ile 15 milyon lira arasında değişir''

  

 TRAKYA OTOYOLU


  Trakya Otoyolu İstanbul Çevreyolu'ndan başlayıp Edirne'de Kapıkule'ye kadar uzanan bir koridoru kapsamakta. Ve bugünkü Londra Asfaltı'nın kuzeyinden geçecek şekilde düşünüldü. Bu otoyolun İstanbul'dan itibaren Kınalıköprü Kavşağı'na kadar olan 80 kilometresinin projesi yapıldı. Krokisi biten 11 kilometrelik kesimde inşaat devam ediyor. Vatan Caddesi'nin kavşağından itibaren ilk 3,5 kilometresi bitip hizmete açılan 11 kilometrelik kısım tamamlanmak üzere. 1980 yılı sonunda 80 kilometrelik güzergahın uygulama projesi bitecek, arkasından kamulaştırılması yapılacak. Bu güzergahtaki geri kalan 69 kilometre ise 1982'lerde bitecek. Bu güzergah için 11 kilometresine ortalama 2 milyar olmak üzere yaklaşık 18 milyar lira harcanacağı hesaplanıyor.

  

       LONDRA ASFALTI İKİLİ YOL

  

  Ülkeleri birbirine bağlayan ve güzergahı değiştirilmekte olan E-5 yolunun dışında Florya'dan Kumburgaz'a kadar olan Londra Asfaltı üzerine ikili yol çalışmasına da başlandı. ''Londra Asfaltı'nı ikileme projesi'' diye adlandırılan çalışmanın Büyükçekmece inişine kadar olan kısmı bu yıl tamamlanacak. Yaz döneminde bir kısmı trafiğe açılacak yol, ikisi gidiş, ikisi dönüş 4 şerit olacak. 1981 yılından itibaren Büyükçekmece'den Kumburgaz'a doğru olan kısım yapılacak. Günlük trafiğin Bakırköy'de 65 bin, Küçükçekmece'de 24 bin, Kumburgaz'da 18 bin, Kınalı mevkinde 7 bin olduğu düşünülerek, yapımı buna göre değerlendirilen ''Londra Asfaltını ikileme projesi''nin 1981 yılı sonunda tamamlanması hesaplandı.

  Anadolu otoyolunun yapımı ise İstanbul'dan Gebze'ye kadar tamamlandı. Haydarpaşa'dan Gebze'ye kadar olan 50 kilometrelik hizmete giren ekspres yoldan yararlanan araçların sayısı günde yaklaşık 40 bini buluyor. Gebze'den Kocaeli'ne kadar olan 40 kilometrelik kısım ise inşa halinde. Özellikle bu güzergahın 5 kilometresi tünel ve viyadükleri bir başka deyimle önemli mühendislik yapılarını gerektiriyor. Karayolları 1. Bölge Müdürlüğü ekipleri, 1981'de Hereke ile Kocaeli arasındaki geçidi hizmete açmayı düşünüyor. Gebze ile Hereke arasındaki bölümün de 1982 sonunda hizmete girmesi hesaplanıyor. Karayolları Genel Müdürlüğü, Batı ülkelerin olduğu gibi İstanbul-Kocaeli arasındaki ekspres yolun tamamı hizmete girmeden araç sahiplerinden temsili bir geçiş ücreti almayı planlıyor. 

  Yılların E-5 yolunun en iyi hizmet götüreceği görünümüne ancak 1982 yılında gireceğini ileri süren Karayolları Genel Müdürlüğü ilgilileri, bu arada Eskihisar - Topçular arasında feribot seferlerinin de hizmete sokulmasını planlıyor.


(1980 yılında Reşat Altın 11.448 liraya satılıyormuş.)


Hürriyet Gazetesi 15 Mayıs 1980



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com





Geri Dön