07 / 09 / 2024

AVM açılışları üçüncü çeyrekte hız kazandı!

AVM açılışları üçüncü çeyrekte hız kazandı!

Türkiye'de toplamda 263 bin metre karelik yeni perakende alanı piyasaya girdi



Jones Lang LaSalle tarafından hazırlanan "Türkiye Perakende Piyasası 2009 Yılı Üçüncü Çeyrek" raporuna göre, alışveriş merkezleri (AVM) açılışları üçüncü çeyrekte hız kazandı ve bu dönemde Türkiye'de toplamda 263 bin metre karelik yeni perakende alanı piyasaya girdi.

Rapora göre, toplam kiralanabilir alandaki büyüme yılın ilk iki çeyreğinde ciddi bir yavaşlama gösterirken, üçüncü çeyrek itibariyle yeniden yükselişe geçti.

2009 ilk yarısında 160 bin metre karelik büyüme kaydedilmesine karşın, üçüncü çeyrekte 263 bin metre karelik yeni perakende alanı piyasaya girdi. Üçüncü çeyrekteki yeni AVM açılışlarının 144 bin metre karesi Anadolu'da, 119 bin metre karesi İstanbul'da gerçekleşti.

Raporda, 2008 Ocak-Eylül döneminde 34 AVM açılmasına rağmen, 2009 yılının ilk yarısında yedi AVM'nin açıldığı, ancak piyasadaki hareketlenmeyle birlikte sadece üçüncü çeyrekte sekiz AVM açılışının yapıldığı ve bu gelişmede özellikle ramazan ayı dolayısıyla açılışların hızlanmasının etkili olduğu belirtildi.

2011 SONUNDA İSTANBUL'DA 3,5 MİLYON METRE KARELİK PERAKENDE PİYASASI
Rapora göre, Anadolu'da açılan yeni alışveriş merkezlerine rağmen, İstanbul halen sahip olduğu 2 milyon metre karelik kiralanabilir alan ile Türkiye perakende piyasasının yüzde 38'ini oluşturuyor. Son rakamlara göre 1,4 milyon metre kare inşaat halinde bulunan projeyle birlikte 2011 sonu itibarıyla İstanbul'daki toplam kiralanabilir alanın 3,5 milyon metre kareye, Türkiye toplam perakende piyasasının ise 8 milyon metre kareye ulaşması bekleniyor.

Toplam kiralanabilir alan baz alındığında yüzde 34,4 ile en büyük pazar payına, toplam kiralanabilir alanı 60 bin metre kareden fazla olan üst bölgesel merkezler sahip durumda.

2008 yılının ikinci yarısından itibaren yavaşlama trendine giren perakendeci talebinin, birincil alışveriş merkezleri ve cadde mağazacılığı için yüksek seyrettiğine dikkat çekilen raporda, ayrıca tüketicilerin artan fiyat hassasiyetlerinden dolayı outlet merkezlerine olan perakendeci talebinin güçlü olarak devam ettiği belirtildi.

Rapora göre, bin kişi başına düşen 190 metre karelik kiralanabilir alanla en yoğun piyasa  Ankara  olurken, Ankara'yı 158 metre kare ile İstanbul, 122 metre kare ile Denizli takip ediyor.

Jones Lang LaSalle Türkiye Başkanı Avi Alkaş, rapora ilişkin, "Bereketli eylül ayı, kış dönemi için perakende ciro beklentilerini güçlendirdi. ÖTV indirimlerinin sona ermesi sektöre kısa süreli bir durgunluk yaşatabilir. Yeni
öğretim yılının başlamasının yarattığı olumlu hava bunu telafi edecektir. Yabancı finans kuruluşları tarafından Türkiye'nin 2010 yılı büyüme öngörülerinin son dönemde güçlü bir şekilde revize edilmesi de bu havayı körükleyecektir" değerlendirmesi yaptı.
AA


Geri Dön