Çandarlı, Aliağa, Çeşme ve Kuşadası'nı kapsayan lojistik merkezi kurulacak!
ALTO Başkanı Saka, sektörün nitelikli eleman sorununa dikkat çekerken, DTO İzmir Şubesi Başkanı Öztürk de "Çandarlı, Aliağa, İzmir, Çeşme ve Kuşadası'nı kapsayan bir lojistik merkez yapılanmasına gidilmeli" dedi
İzmir'in Aliağa ilçesi "1. Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi"ne ev sahipliği yaptı. Sektörün sorunları ve geleceğe dönük vizyonunun ele alındığı zirveye katılımın yüksek olması sevindirdi.
DTO İzmir Şubesi ile Aliağa Ticaret Odası (ALTO) tarafından düzenlenen 1. Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi'nden lojistik merkez önerisi çıktı. Aliağa Ticaret Odası Başkanı (ALTO) Adnan Saka, sektörün nitelikli eleman sorununa dikkat çekerken, DTO İzmir Şubesi Başkanı Öztürk de "Çandarlı, Aliağa, İzmir, Çeşme ve Kuşadası'nı kapsayan bir lojistik merkez yapılanmasına gidilmeli" dedi.
İstihdama katkısı
Zirvede, Türkiye'deki limanların mevcut durumu ve önümüzdeki 20 yılda ulaşacağı yapılanmayla lojistik merkezlerinde intermodal bağlantıların önemi konuşuldu.
ALTO Başkanı Adnan Saka, bölgede işletmecilerin en büyük sıkıntısının nitelikli eleman bulamamak olduğunu belirtirken, "Eğitimi ve insanları ona göre hazırlamamız lazım. Gemi adamı yetiştirebilecek meslek yüksekokulu istiyoruz. Meslek yüksekokullarının çoğalması lazım. Bu bölgede işsizlik yok, doğru teknik eleman sıkıntısı var. 5 bin gemiye sadece birer gemi elamanı yerleştirsek, 5 bin kişiye istihdam sağlamış olacağız. Bu kişilerin eğitimli olması lazım. Her işi yaparım devri bitti" diye konuştu. Aliağa limanlarının altyapı eksiklikleri ile karşı karşıya olduğunu aktaran Saka, yoğun trafik sorununa da işaret etti ve bunların bir an önce çözüme kavuşturulmasını istedi.
"Tartışmayı bırakalım"
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk ise, Türkiye'de 2018'e kadar en hızlı gelişen sektörlerin taşımacılık ve lojistik olacağını vurguladı. Öztürk, "Ege'da Uşak'ta faaliyete başlamış, Denizli'de birinci etabı tamamlanmış, Balıkesir'de ise proje aşamasında olan 3 lojistik merkez var. Ancak bu merkezlerin yakın bir limanla bağlantısı olmadığından, uluslararası lojistik merkez özelliklerine sahip olamayacağını değerlendiriyoruz. 'Bölgemizdeki bir liman kapatılsın, diğer bir limana ağırlık verilsin' demek yerine, kuzeyde Çandarlı'dan başlayan, Aliağa, İzmir, Çeşme ve Kuşadası Limanlarını içine alan büyük bir lojistik merkez yapılanmasına gidilmeli" diye konuştu. İnşaatı devam eden Çandarlı ve Petkim limanları tamamlandığında yaklaşık 5.6 milyon TEU kapasiteye ulaşılacağını kaydeden Öztürk, "İzmir ve Aliağa'da son 10 yılda iki kat artış oldu ve 1 milyon 134 bin TEU seviyelerine gelindi. Çandarlı ve Petkim limanlarının tamamlanmasından sonra toplam kapasitenin 9 milyon TEU'yu geçmesi bekleniyor" dedi
Alsancak Limanı
İzmir Alsancak Limanı'nın 5 bin yıllık geçmişiyle bölgenin en eski limanı olma özelliğini taşıdığını kaydeden Yusuf Öztürk, 20 yıllık konteyner elleçleme grafiği incelendiğinde son 10 yılda 700 bin ile 900 bin TEU arasında dağılım olduğunu kaydetti. Öztürk, "Limanın modernizasyonu kapsamında 300 milyon dolarlık yatırım yapılacak. Şimdiye kadar ise 70 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirildi. Limanı, halen 5 bin TEU kapasiteye kadar olan konteyner gemileri kullanıyor.
Alsancak Limanı ile Yeni Kale arasındaki 'Derin Suyolu' projesi gerçekleştirildiği takdirde 8-9 bin TEU kapasiteli konteyner gemileri de limana girebilecek" diye konuştu. İzmir ve Aliağa limanlarında elleçlenen toplam konteyner miktarının, son dört yılda yüzde 25 artarak 895 binden 1 milyon 100 bin TEU'ya çıktığını kaydeden Öztürk, "Bölgenin sorunlarını ise, Nemrut limanları ve Aliağa bölgesinde yaşanan trafik yoğunluğu, Nemrut limanları ve gemi söküm bölgesindeki karayolu satıh problemi, Nemrut limanları ve Aliağa bölgesiyle entegre bir demiryolu ve otoyol bağlantısının olmaması olarak sıralayabiliriz" dedi.
İzmir Milletvekili İlhan İşbilen de sektörün nitelikli eleman konusundaki sıkıntısına dikkat çekti. Bu sorunun çözülmesinin önemine işaret etti.
"Çandarlı Limanı'ndaki sorun yanlış planlama"
DTO İzmir Şube Başkanı Yusuf Öztürk, geçtiğimiz günlerde ihalesi yapılan ancak teklif verilmeyen Çandarlı Limanı'nındaki sorunun yanlmış planlama olduğunu söyledi. Çandarlı Konteyner Limanı tamamlandığında 4 milyon TEU konteyner kapasitesiyle Türkiye'nin en büyüğü olacağını belirten Öztürk, "5 Kasım'da yapılan ihalede hiçbir firma teklif vermedi. Buna neden olarak iki konuda yanlış planlama yapıldığını düşünüyoruz. İlk sorun, ihalede limanın ilk faz inşaatında 4 milyon TEU kapasitesine ulaşmasının istenmesidir. Yetkililer tarafından, ilk yıllarda toplam 80-100 bin TEU'ya ancak ulaşılabileceği değerlendiriliyor. Dolayısıyla mevcut kapasitenin ilk yıllarda kullanılması mümkün olamayacağından, atıl bir kapasiteye yol açacak. İkinci sorun ise, limanın çevre bağlantılarını sağlayacak otoyol ve demiryolu bağlantılarının da yüklenici firmadan istenmesidir. Bu durumun doğurduğu finansal ve idari belirsizliklerin ihaleye girilmesini önlediğini düşünüyoruz" dedi.
Yeni Asır