24 / 11 / 2024

Güngör Evren: Ulaşım sorununa yeni yollar fayda sağlamaz!

Güngör Evren: Ulaşım sorununa yeni yollar fayda sağlamaz!

Okan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Güngör Evren, "Yeni yol kısa süreli bir rahatlık sağlama aşamasından sonra yarattığı taleple tıkanma durumuna gelmekte, dolayısıyla sorun ağırlaşarak sürmektedir" dedi.




Okan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Güngör Evren, yeni yolların, en kısa zamanda, kendi talebini yarattığı, tüm dünyada ve Türkiye'de bunun yaşanarak saptanmış kesin bir gerçek olduğunu belirterek, "Yeni yol kısa süreli bir rahatlık sağlama aşamasından sonra yarattığı taleple tıkanma durumuna gelmekte, dolayısıyla sorun ağırlaşarak sürmektedir" dedi. 


Evren, AA muhabirinin, İstanbul'un ulaşım sorunu ve çözüm önerileri konularındaki sorularını yanıtladı.  Kentin birçok sorunu bulunduğunu belirten Evren, bunlardan en önemlisinin ve insanların hayatını en fazla etkileyenin ulaşım olduğunu anlattı.


Evren, ulaştırma sorunun çok yönlü olduğuna dikkati çekerek, "Ulaştırmadaki sıkıntıların bir değil birçok nedeni bulunmaktadır. Hiç kuşku yok ki nedenlerin en önemlisi göç baskısıdır. Buna sanayi baskısını da eklemek gerekir. Bu iki baskı önlenmedikçe ulaştırma sorununu köklü çözüme kavuşturmak olanaksızdır. Aslında yalnız ulaştırma açısından değil, İstanbul'un tüm sorunlarında göç ve sanayi baskısı birincil derecede önemlidir" değerlendirmelerinde bulundu. 


İstanbul'un ulaştırma sorunu yerine İstanbul sorunundan söz etmek gerektiğini aktaran Evren, çözümün İstanbul değil Türkiye ölçeğinde aranması gerektiğinin altını çizdi.


"Lojistik planlaması gerekiyor" 


Evren, ulaşım ve trafikteki sorunların önemli bir nedeninin de lojistik ve depolama alanlarının konumlandırılması olduğunu kaydetti. 


Lojistik ve depolama alanları ile yük taşıtlarının kent içindeki hareketlerinin güzergah ve zamanlamasına vurgu yapan Evren, şöyle devam etti: 


"Gerçekten İstanbul'daki depolar trafik ve ulaştırma koşulları düşünülmeksizin plansız bir şekilde yapılandırılmıştır. Bu plansızlık sürdükçe lojistiğin ulaştırmaya olumsuz etkileri de sürecektir. Dolayısıyla, henüz bulunmayan 'lojistik planlaması' gecikilmeksizin gerçekleştirilmeli ve uygulanmalıdır." 


"Çare: Raylı sistem omurgalı ulaşım" 


Evren, İstanbul'da ulaşımın çözümünün, raylı sistemin ulaşımın omurgası haline gelmesiyle mümkün olacağını anlattı. 


Raylı sistemin mutlaka denizyolu ile bütünleştirilmesi gerektiğine vurgu yapan Evren, "İç içe olduğu denizden başta ulaştırmada olmak üzere her alanda gereğince yararlanmayan İstanbul, eksik yaşıyor demektir. Ulaştırmada yüzde 2-3 payı olan denizyolunun yeterince kullanılmadığı açıktır. İstanbul ulaştırması için yapılması gereken, raylı sistemin gelişimini planlı olarak ve hatların yapım önceliklerine dikkat ederek daha hızlı şekilde yaygınlaştırmak, denizyolu taşıma payını yüzde 2-3'ten hiç değilse yüzde 10 düzeyine çıkarmak ve otobüslerle sistemi desteklemektir." 


Evren, otomobil sayısının artışına göre yol yapmanın çözüm olamayacağı tespitinde de bulunarak, toplu taşımanın temel alınması gerektiğini söyledi. 


Toplu taşımanın ulaştırma sisteminin ana bileşeni olduğunu ifade eden Evren, otomobil kullanımının makul düzeylerde tutulması gerektiğini anlattı. 


Evren, insanların kent merkezlerine toplu taşımayı kullanarak girmelerine yönelik düzenlemelerin şart olduğunu aktararak, "Bu çözümün uzantısında otomobillerin kent merkezlerine ücret ödeyerek girebilmeleri ya da belirli bölgelere motorlu taşıt girişinin engellenerek yalnız yayaların kullanabileceği alanların oluşturulması gibi önlemler dünyanın birçok büyük kentinde başarı ile uygulanmaktadır" dedi. 


"Yeni yollar kendi araç taleplerini oluşturur" 


Prof. Dr. Evren, ulaşım sorununa çözüm için sürekli yeni yollar yapmanın fayda sağlamayacağını anlatarak, "Yeni yolların, en kısa zamanda, kendi talebini yarattığı, tüm dünyada ve ülkemizde, yaşanarak saptanmış kesin bir gerçektir. Yeni yol kısa süreli bir rahatlık sağlama aşamasından sonra yarattığı taleple tıkanma durumuna gelmekte, dolayısıyla sorun ağırlaşarak sürmektedir" dedi. 


Büyük kurumlar ve firmalara otopark konusunda kolaylıklar sağlanması gerektiğini anlatan Evren, trafiğe katılacak araçlara plaka numaralarına göre haftanın belli günlerinde izin verilebileceğini söyledi. 


Evren, esnek çalışma saati uygulamasının İstanbul trafiği için önemli bir çözüm olabileceğini belirterek, "En önemlisi, trafiğin iyi yönetilmesi, yol kenarı parklarının önlenmesi ve sürücülerin, etkin bir denetimle, kurallara uymasının sağlanması ile mevcut yol kapasitelerinin arttırılması gibi çözümler uygulanabilir. Ancak öncelikle mevcut yol olanaklarının en etkin şekilde değerlendirilmesi için başta sürücülerin kurallara uymalarının sağlanması olmak üzere trafiğin iyi yönetimi gerekmektedir" diye konuştu.


AA


Geri Dön