Hulusi Belgü: Ünlü çarşılar açık AVM olsun!
Alışveriş Merkezleri Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, organize perakendenin sağlıklı büyümesi için ilginç bir öneride bulundu. Belgü ünlü çarşıların açık AVM formatında dizayn edilebileceğini söyledi.
Belgü, “Şehir merkezlerinde, belediyelerle ve mülk sahipleriyle işbirliğine gidilerek, Çarşılar yeniden düzenlenebilir” dedi. Ünlü çarşıların açık AVM formatında dizayn edilebileceğini kaydeden Belgü, “Bu mekanlar tek elden yönetilen, marka karmasının doğru yapıldığı yerler olarak organize edilebilir” diye konuştu.
Şehir merkezlerinin eskidiğini hatırlatan Belgü, “Bölgenin bu sayede eski dokusu korunarak yenilenmesi de sağlanır” dedi.
26 yılda 337 AVM
Belgü, İstanbul’da bu şekilde Kadıköy, Beşiktaş, Bakırköy, Beyoğlu ve Levent Çarşı’nın organize perakendeye dönüştürülebileceğini anlattı.
Hulusi Belgü ayrıca, Perakende Günleri 2014’te AVM sektöründeki doğru ve yanlış yatırımların sektörün geleceğini nasıl etkilediğine dair bir de konuşma yaptı. Belgü, konuşmasında şunları söyledi:
“26 yılda 337 AVM’miz oldu. 57 ilimizdeki AVM’lerde toplam 9.7 milyon metrekare kiralanabilir alan var. Bu rakam Avrupa standartlarının yarısı AVM olmayan iller yeni yatırım fırsatları doğuruyor.”
Türkiye’deki yabancı yatırım miktarının 14 milyar dolar olduğunu belirten Belgü, “AVM yatırımlarına karar verirken, ‘her perakendeci her projede yer almalı’ mı? sorusu sorulmalı. Dünya trendleri ve Türkiye’ye benzer ülkelerde neler yapıldığı iyi gözlemlenmeli. En önemlisi de kendimize uygun olanı değil, tüketiciye uygun olanı hayata geçirmek” dedi.
‘Perakende 2015’te yüzde 8 büyüyecek’
2015’te öngörülen yüzde 4 büyümeye karşın perakendede yüzde 8 büyüme tahmin ettiklerini söyleyen Tüm Alışveriş Merkezleri Federasyonu (TAMPF) Başkanı Vahap Küçük, şöyle konuştu:
“Bu büyümeyi de yeni yatırımlar, açılması planlanan 20 alışveriş merkezi, turist sayısındaki artış ve barış sürecinin olumlu etkilerinden yola çıkarak öngörüyoruz. Sektörümüzün güçlü yanlarını; üretim kapasitesi, deneyimli işgücünü, genç ve dinamik nüfus, alım gücünün giderek artması olarak sıralayabiliriz. Turist sayısındaki artış, organize perakende payının halen düşük olması, yabancı yatırımcının Türk markalarına ilgisi ve henüz doymamış potansiyel dış pazarlar da önümüzdeki fırsatlardan...”
‘Kırmızı renk iyi para harcatıyor’
New York Üniversitesi’nin en popüler pazarlama ve psikoloji profesörü olan Adam Alter, bilinçaltı güçlerin karar sürecini nasıl etkilediğini anlattı. Alter, harcama yaparken renklerin, seçilen isimlerin önemine değinerek, şunları söyledi:
“Düşünce ve davranışlarımız tahmin etmediğimiz şeylerin etkisi altında. Renkler de bunlardan biri. Örneğin; şeker pembesi sakin ve huzur verici bir renk olduğu için olumsuz tepki vermiyoruz. Bağış kampanyalarında pembe renk kullanıldığında bağışların arttığını gözlemliyoruz. Kırmızı renk ise iştahı artırıp yeme isteği uyandırırken, daha çok para harcatıyor. Bu nedenle perakende sektörü için kırmızı çok önemli. Mavi ise yaratıcılığı artırıyor.”
‘İnternet mağazalara çalışıyor’
Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, internetten satışı başlangıçta mağazacılık için tehdit olarak gördüğünü, ancak farklı bir satış kanalı olarak kabul ettikten sonra hızla yatırıma başladığını söyledi. Boyner, şöyle konuştu. “İnternetten satışın şu an yüzde 2 olan payı, 2018’de yüzde 4’e çıkacak. Ancak internetten araştırıp fiziki mağazadan satın alanların yüzde 14 olan payı da yüzde 24 olacak. Yani, internet aslında bizim mağazalarımıza çalışıyor. Şu an e-ticaretimizin yüzde 38’i mobil. Gelecek mobilde. 2016’da yüzde 60, 2018’de yüzde 75 olacak. Yani web’den satışı atlayıp direkt mobile yatırım yapabilirsiniz. Birkaç yılda web tarih olacak.”
Milliyet