23 / 12 / 2024

Tapuda irtifak hakkı!

Tapuda irtifak hakkı!

Tapuda irtifak hakkı Medeni Kanun ve ilgili diğer kanunlarla tanımlanan hakların ilgili taşınmaz malların harita ve belgelerinde gösterilmesi ve tescili için yapılması gereken bir işlem olarak ifade ediliyor...




Tapuda irtifak hakkı nedir?


Tapuda irtifak hakkı Medeni Kanun ve ilgili diğer kanunlarla tanınmış bulunuyor. Tapuda irtifak hakkı tesisi ile taşınmaz malların harita ve belgelerinde gösterilmesi ve tescili işlemleri yapılabiliyor. Tapuda irtifak hakkı Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü yönünden uygulanan farklı işlemlerle gerçekleşiyor. Aşağıda işlemin yöntemi açık bir şekilde belirtiliyor:


Kadastro Müdürlüğü Yönünden;


Gerekli Belgeler

1.Taşınmaz malın tapu senedi veya tapu kayıt örneği,

2.Taşınmaz malların  maliklerinin kimliği veya temsilcilerinin vekaletname örneği ve kimliği, T.C Kimlik Numarası,

.Taşınmaz mal malikinin temsilcisi vasi veya kayyım ise mahkeme kararı ve kimliği, veli ise vukuatlı nufus kaydı örneği ve kimliği,

.Talep sahibi şirket, vakıf, dernek veya kooperatif temsilcisi ise, yetki belgesi ve kimliği,

.Taşınmaz malın sahibi ölmüş ise miraçıların Tapu Sicil Müdürlüğünde kendi adlarına intikal işlemi yaptırmış olmaları gerekir, 

. İrtifak hakkı geçiş güzergahının ilgililerince zeminde işaretlenmiş olması veya proje üzerinde belirtilmesi gerekir.

. Belediye Encümeni veya İl İdare Kurulu kararı.


İşlemin Mali Yönü 


İrtifak hakkı işleminde hizmet bedeli, ilgilisi tarafından Döner Sermaye İşletmesi Saymanlığına yatırılır. Döner Sermaye hizmet bedeli alınmaması gereken taleplerde; istem belgesinin "tutarı" bölümüne taşınmaz malın cinsi yazılır (okul yeri, hükümet binası vb.).


Düzenlenen tescil bildirimlerinin aslına yapıştırılmak üzere Damga Vergisi Kanunu'na  göre damga pulu ilgilisince temin edilir.


İzlenecek Yol


1. Yukarıda belirtilen belgelerle birlikte Kadastro Müdürlüğüne sözlü olarak talepte bulunulur.

2.Talepte hangi parsel lehine, hangi parsel aleyhine irtifak hakkı tesis edileceği açıkça belirtilir.

3. Kamu Kurum ve Kuruluşlarının talepleri resmi yazı ile yapılır.

4. Kadastro Müdürlüğünce istem belgesi ve başvuru fişi düzenlenir. Resmi taleplerde başvuru fişinin düzenlenmesine gerek yoktur.

5.İlgililer başvuru fişinde belirtilen gün ve saatte temin edecekleri taşıt ile birlikte irtifak hakkı ölçüsü için görevlendirilen kadastro elemanlarını taşınmaz malın mahalline götürür.

6.İlgilileri tarafından zeminde işaretlenen irtifak hakkı geçiş güzergahı ölçülür. Geçiş güzergahının projede gösterilmiş olması halinde, güzergahın paftaya işlenmesi için gerekli ölçüler yapılır. Ölçü işlemlerinden sonra irtifak hakkı ile ilgili olarak düzenlenen değişlik tasarımının imar yasası ve yönetmeliklerine uygunluğunun onayı için taşınmaz malların bulunduğu yere göre, belediye ve  mücavir alan sınırları içinde belediye başkanlığına, belediye ve mücavir alan sınırları dışında ise il makamına (il idare kurulunun  olumlu kararının alınması ve onay için) bir üst yazı ile gönderilir.

7.Değişiklik tasarımı 2 nüsha olarak düzenlenir. Onaydan sonra bir nüshası Kadastro Müdürlüğüne iade edilir.

8. Kamulaştırma Kanunu'na göre yapılacak irtifak hakkı tesislerinde Belediye Encümeni ve İl İdare Kurulu  kararı alınmaz.

9.Belediye ve Valilik'ten olumlu karar geldikten sonra, değişiklik tasarımına uygun olarak görevli  kadastro elemanlarınca;

. Kadastro görmeyen yerlerde, Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü için 2 nüsha tescil bildirimi düzenlenir.

 . Kadastro gören yerlerde Genel Müdürlük/Bölge Müdürlüğü, Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü için 3 nüsha tescil bildirimi düzenlenir.

10.Düzenlenen tescil bildirimleri ve ekleri tescil için Tapu Sicil Müdürlüğüne gönderilir.


Tapu Sicil Müdürlüğü Yönünden;


Gerekli Belgeler

1.İrtifak hakkı istenen taşınmaz malın tapu senedi veya tapu kayıt örneği, yoksa taşınmaz malın ada ve parsel numarasını belirtir belge,

2.Taşınmaz  malın  maliki  veya temsilcisinin  fotoğraflı  nufus cüzdanı veya temsil belgesi, T.C Kimlik Numarası

3.İrtfak hakkı istenen taşınmaz malların bulunduğu yere göre Belediye Encümeni veya İl İdare Kurulu' nun olumlu kararı.


İşlemin Mali Yönü


492 sayılı Harçlar Kanununa ek (4) sayılı tarifenin 20/e pozisyonu uyarınca binde 15 oranında harç ve Döner Sermaye İşletmesince belirlenen tarifeye göre ücret tahsil edilir.


İzlenecek Yol


Kadastro Müdürlüğü tarafından düzenlenen tescil bildirimleri, Tapu Sicil Müdürlüğüne gönderildikten sonra; Tapu Sicil Müdürlüğü tarafından tescil işlemi yapılır.



Tapuda isim değişikliği!
Hisseli tapu müstakil tapuya nasıl çevrilir?
Tapu değişimi için gerekli belgeler!



Nagihan AKDAŞ/Emlakkulisi.com


Geri Dön