23 / 12 / 2024

Yurtdışında 20 bin Türk mağazası olacak!

 Yurtdışında 20 bin Türk mağazası olacak!

Mehmet T. Nane, sektörün yurtdışındaki faaliyetleri ve geleceğe dönük beklentileri hakkında da bilgi verdi.



Mehmet Nane, şu anda yurtdışında Türk markalarının 2 bin 750 mağazası olduğunu, bu sayının 2023 yılında 20 bine çıkarılmasının hedeflendiğini vurguladı. İşte Nane’nin değerlendirmeleri:


Sektördeki büyümenin bir parçası olarak, yurt dışı fırsatları da takip ediliyor. Ancak bu açılımlar genellikle firmaların kendi finansman olanakları ile sağlanabiliyor. Devlet yardımları ve teşvikler, mekanizma olarak perakendecilik sistemini bir bütün olarak destekleyecek şekilde tasarlanmış değil. Sistemin bazı parçaları çok destek alırken lojistik, tedarik gibi bazı perakende hizmet kategorileri sistemin dışında tutuluyor. Öte yandan bankacılık sistemi de gerek perakende mağazalarının gerekse alışveriş merkezlerinin yurt dışı yatırımlarını destekleyebilecek enstrümanlar açısından henüz yeterli gelişmişliğe ulaşmadı. Oysa perakende sektörü, yurt dışı mağaza sayılarını artırma ve markalaşma fırsatına, bugün 2 bin 750 mağaza adedini 2023’te 20 bine yükseltme hedefine sahip. Bu aşamada, doğru ve etkin teşvik araçlarının geliştirilebilmesi, peraken de sektörünün kalıcı ihracat potansiyelinin doruğa ulaşmasını sağlayacak.


Türkiye ticaret ile tanışıklığı İpek Yolu'na kadar giden perakendecilik özelinde ise dünyanın en eski kapalı ve organize çarşısını 1461 yılında açarak ekonomisinin bir parçası haline getiren bir kültürel mirasın sahibi. Bu mirasın hizmet ve ürün kalitesinde dünya standartlarına ulaşarak modernleşmesinde, yerli markaların doğması ve uluslararası markaların pazara girmesi başlangıç oldu. 1988 yılında açılan ilk modern AVM Galleria ise bu dönüşümü hızlandırıcı bir etki yaptı.


Hükümetimizin her fırsatta teşvik ettiği ve başarılı özelleştirmeler ile ülkemize globalleşmenin yolunu açtığı günümüzde Türkiye’de her zamankinden daha fazla yabancı sermayeye ihtiyaç duyuluyor. Organize perakende, yabancı sermaye çekmekte büyük rekabetle karşı karşıya olan Türkiye’ye gerek yeni yatırımlar, gerekse iştirakler kanalıyla önemli katkılar sağladı. Perakende alanında Son 6 yılda yaklaşık bu alanda 4 milyar dolar yabancı sermaye yatırımı gerçekleşti. Bu yatırımların gelecekte Türkiye için AB ile uyumda vazgeçilmez bir öneme sahip olacağı çok aşikar. Kısaca özetlemeye çalıştığım bu çok önemli nedenlerden dolayı organize perakendeciliğin ülkemizde hâlihazırda yüzde 40’lar civarında olan mevcut pazar Türk perakendeciler, yüzyıllar önce Kapalıçarşı'da başlayan organize perakende yolculuğunu yurtdışına da taşıdılar. Şu anda yurtdışında Türk markalarının 2 bin 750 mağazası var. Hedef 2023 yılında bu sayıyı 20 bine ulaştırmak. 


Ülkemiz ve perakende sektörü için 2013 yılında İstanbul’da gerçekleşecek 16. Asya Pasifik Perakende Kongresi (APRE) çok büyük bir önem taşıyacak ve önümüzdeki dönem vizyonunu oldukça belirleyecek bir kırılma noktası olacak.


Dünya toplam perakende pazarı 14.406 milyar euro, FAPRA üyeleri perakende pazarı 5.000 milyar euro, Avrupa perakende pazan: 3.600 milyar euro. Bu rakamların gösterdiği potansiyelden yola çıkarak, 1 milyarlık yeni talebe 10 yıl öncesinden arz yaratabilmeyi, bu piyasalarda her zamanldnden hızlı davranarak, tıpkı Afrika’daki gibi olabilecek en büyük payı alabilmeyi hedefliyoruz. İstanbul’daki fuara katılacak 300 Türk imalatçı APRE’ye katılması beklenen 2000 katılımcıya kendilerini tanıtma fırsatını bulacak, hatta sipariş için ön görüşme yapma olanağını yakalayacak. Böylece bu hedefler için bir başlangıç yapılmış olacak. Yaklaşık 10Ş milyar dolarlık ek bir gelirin başlangıç noktası olacak bu etkinliğin parayla ölçülemeyecek Türkiye markasına tanıtım katkısı da çok ciddi ölçüde.


Vatan 


Geri Dön