E-ticarette şok gelişmeler! Yeni kanun ile sektörde neler değişecek? İşte, yeni E-Ticaret Kanunu!
Pandemi döneminde artan dijitalleşme ile birlikte artık hemen hemen bütün ihtiyaçlarımızı e-ticaret kanallarından karşılar olduk. E-ticaret hacmindeki artış şirketlere yeni bir pazarlama ve dağıtım kanalı açarken, şimdi gündemde yeni E-Ticaret Kanunu var.
EKSTRA CEZA VE VERGİLER
Çiğdemli’nin verdiği bilgilere göre, ülkemizde 488 bin 706 şirket e-ticaret yaparken bunların 472 bin 840 tanesi pazar yerlerinden satış yapıyor. Bu kadar hızlı bir şekilde büyüyen sektörde bazı düzenlemelerin kaçınılmaz olduğunu kaydeden Cenk Çiğdemli, “E-ticaret sektöründe haksız rekabetin ve tekelleşmenin önüne geçilmesini hedefleyen E-Ticaret Kanunu, sektörü domine eden işletmelerin gücünü sınırlandırmayı amaçlıyor. Pazaryerlerine uygulanacak ekstra vergi, ceza ve reklam kısıtlamaları, maliyetlerin artmasına yol açacak. Maliyet artışları da satıcılara yansıyacak. Bu yüzden pazar yerlerinde satış yapmak yerine kendi e-ticaret sitesini açarak satış yapan firma sayısında ciddi bir artış olacağını düşünmekteyiz” diye konuştu.
TEKELLEŞME KIRILACAK
Yeni düzenlemelerin sektöre yansımasını örnekler ile açıklayan Çiğdemli, şöyle devam etti:
“Mesala; tekstil sektöründe şu anda bile pazar yeri komisyon oranları yüzde 20 civarında. Buna maliyet artışlarından kaynaklı masraflar da eklendiği zaman belli bir süre sonra astarı yüzünden pahalıya gelebilir. Bunun yerine bir satıcı kendi sitesini açsa, pazar yerlerinde yaptığı kadar satış yapmasını sağlayacak bir reklam harcaması cironun yüzde 5-15’i kadar olacak. Yani satıcıların kendi e-ticaret sitelerini açması her açıdan daha avantajlı olacak ve e-ticarette tekelleşme kırılacak. Üstelik satıcılar kendi sitelerini açarak marka yaratma fırsatını yakalayabilecek.”