Eskişehir raylı sistemlerde dünya pazarlarına açılıyor!
Eskişehir, TÜLOMSAŞ, Raylı Sistemler Kümesi gibi kurumların yanına 200 milyon dolarlık Ulusal Raylı Sistemler Araştırma ve Test Merkezi projesini de katarak dünya pazarlarında iddiasını artırmaya hazırlanıyor.
Eskişehir raylı sistemler sektöründe dünya ülkelerine yönelik pazarlanabilir ürünler yapmayı hedefliyor. İnovasyona dayalı bu süreçte TÜLOMSAŞ, Raylı Sistemler Kümesi ve kurulacak olan Ulusal Raylı Sistemler Araştırma ve Test Merkezi (URAYSİM) Eskişehir’i dünya pazarında rekabete hazırlıyor.
Raylı Sistemler Kümelenmesi Başkanı Kenan Işık, kentin TÜLOMSAŞ, Hasanbey Lojistik Merkezi, Lojistik İhtisas Bölgesi ve Raylı Sistemler Endüstri Bölgesi ile önemli bir avantaja sahip olduğunu belirterek, “Türkiye’nin artık yabancı firmalar ile raylı sistemler sektöründe ortak üretim yapması gerekiyor. Türkiye’yi bir geçiş noktası olarak gören yabancı firmaların bakış açılarını değiştirmemiz gerekiyor. Ülkemizin de bu pastadan pay alabilmesi için gerek içinde bulunduğumuz koridorlar gerekse uluslararası bağlantılar bizi olmazsa olmaz bir noktaya taşıyor. Biz şuan inovasyon sürecinin orta noktasındayız, bunu kullanarak da bu tip sanayimiz geliştirmek durumundayız” dedi.
URAYSİM’in sektörün gelişimi ve Türkiye’nin hedeflerine ulaşması açısından çok önemli bir boşluğu dolduracağını savunan Işık, “Test edemediğimiz bir şey ürün olamıyor, ürün olamayan şey de satılamıyor Bu doğrultuda Eskişehir’de Anadolu Üniversitesi bünyesinde bu işin tüm süreçlerini ve teknolojisini bilen mükemmeliyet merkezi URAYSİM kurulacak. Devamında sertifikasyon otoritemiz olacak, ayrı bir kabiliyet olan dünyanın en hızlı trenlerini deneyebilecek seviyede 50 kilometreyi aşan test yollarımız olacak” diye konuştu.
Uzun süredir bürokratik sıkıntıların aşılmaması nedeniyle zaman kaybeden URAYSİM projesinin son dönemlerde Eskişehir’in bütün paydaşlarınca desteklendiğini dile getiren Işık, “URAYSİM konusunda sürekli sıkıntılardan bahsediliyor. Üniversitemizin kaynağı var ama kaynağı kullanmak için onay alamıyoruz ancak baktığımızda; bir YHT tren setine 20 milyon euro, Ankara Metro araçlarına 391 milyon dolar, TCDD’nin yalnızca 2015 bütçesine 2.5 milyar euro, 100 set YHT alımına 3 milyar 200 milyon euro ödeyeceğiz. TCDD çeken ve çekilen araç alımına 4 milyar 300 milyon dolar ödeyeceğiz, TCDD’nin 2005-2003 planlanan yatırımlar toplamı ise yaklaşık 50 milyar dolar. URAYSİM’in altyapısı için kabaca 200 milyon euroluk bir yatırımdan bahsediyoruz, herhalde çok küçük. Daha da gelişmesi lazım ve bu sayede biz kabiliyetleri ve altyapısı ile dünyada tek olan önemli bir değer kazanacağız” açıklamasını yaptı.
TÜLOMSAŞ, kalifiye eleman ihtiyacına odaklandı
Raylı sistemler sektöründe ürünlerin yerlilik oranını arttırma hedefiyle hareket eden TÜLOMSAŞ, sektörün nitelikli insan kaynağı için proje geliştirdi. Yılda en az 50 mühendis ve 50 teknisyenin sektöre kazandırılarak istihdamının sağlanmasını hedefl eyen, Raylı Sistemler Sektöründe Kalifiye İnsan Kaynağı İhtiyacının Karşılanması Projesi hakkında bilgi veren TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri Avcı, “sektörün ihtiyacının karşılanması amacına uygun insan kaynağının yetiştirilmesi, eğitimde rekabet sağlayarak başarı oranının artırılması, öğrencilere maddi katkı sağlanması, firmaların branşında en başarılı öğrencileri en az iki yıl süreyle istihdam etme fırsatı projemizin hedefl eri arasında” dedi. Projenin hayata geçirilmesi için ETO, ESO, üniversiteler, Milli Eğitim Müdürlüğü, İŞKUR ve Raylı Sistemler Kümesi ile TÜLOMSAŞ’ın işbirliği içine girmesi gerektiğinin altını çizen Avcı, “Projenin hedefi 250 kilometre hız yapacak yüksek hızlı trenlerin üretilmesi. Raylı Sistemler Kümesi’nde yer alan firmalarda sektörle ilgili pazar, ürün, proses ve ürün performansı kapsamındaki bilgi seviyesinin yükseltilmesi gerekiyor” diye konuştu.
URAYSİM bütçesi revize edilmeyi bekliyor
Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Naci Gündoğan URAYSİM konusunda ciddi sabırsızlık içinde olduklarını ifade ederek, “Eskişehir’in Alpu ilçesinde URAYSİM için planlanan arazi uzun süren bürokratik süreçler sonunda mera arazisinde çıkarılıp imar planına hazır hale geldi. Projenin planlamasında başlangıçta hızlı trenin test edilmesine ilişkin planlar yoktu, üç yıl içinde TÜLOMSAŞ’ta milli trenin üretilmesi ile ilgili önemli gelişmeler oldu. Bizde böyle bir tesisin hem şehir içi raylı sistem ulaşımı ile ilgili konvesyonel hattın hem de hızlı tren hattının test merkezinin bulunacağı daha büyük bir merkez olması için 380 milyon liralık proje bütçemizin revize edilmesi talebiyle Kalkınma Bakanlığı’na başvuruda bulunduk. Şuanda o süreç devam ediyor inşallah en kısa zamanda bütçemiz revize edilirse yatırımımıza başlayacağız” dedi. Test yolları ihalesini alan firmanın bir iki ay içinde projeyi teslim edeceğini söyleyen Gündoğan, test tezgahları ile ilgili şartnamenin ve hizmet binalarının yapımına ilişkin projenin de hazır olduğunu bütçe revizesiyle bu iki alanda ihaleye çıkılacağını belirtti.
Dünya