Osmangazi Köprüsü’nde hisse satışı için JPMorgan’a yetki!
Gebze-İzmir otoyolunun işletmesini üstlenen Otoyol Yatırım A.Ş. potansiyel hisse satışı için uluslararası yatırım bankası olan JPMorgan'ı danışmanlık için yetkilendirdi...
Açıldığı dönemde otomobiller için İstanbul ile İzmir arası gidiş dönüş maliyetinin 500 liradan fazla olması ile çok tartışılan Gebze-İzmir otoyolunun işletmesini üstlenen Otoyol Yatırım A.Ş.'de potansiyel hisse satışı için uluslararası yatırım bankası JPMorgan'ı danışmanlık için yetkilendirdi. Osmangazi köprüsünü de içeren Gebze-İzmir otoyolunun ihalesini Nisan 2009 yılında Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay firmalarının oluşturduğu konsorsiyum almıştı.
Sözcü Gazetesi'nde yer alan habere göre, yetkilendirmeye ilişkin bilgi konuya yakın dört kaynaktan edinildi.
Türkiye’nin en büyük altyapı projelerinden birisi olan ve Osmangazi köprüsünü de içeren İzmir-Gebze otoyolunun ihalesini Nisan 2009’da Nurol, Özaltın, Astaldi, Makyol ve Göçay firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazanmıştı.
Toplam yatırım bedeli 7.3 milyar dolar olan projenin 4.96 milyar doları kredi, 1.5 milyar doları özkaynak ve 800 milyon doları net erken işletme geliri ile fonlandırıldı.
Konu hakkında doğrudan bilgi sahibi bir kaynak JPMorgan’ın yetkilendirilmesinden sonra potansiyel alıcıların değerlendirileceği vurgulanarak, “Ne kadarlık bir hisse satışı olacağı, alıcılara, fiyata ve ilgiye bağlı olarak değişir” şeklinde konuştu.
JPMorgan'dan konu hakkında bir yorum gelmedi, Otoyol A.Ş.'den de konuya yanıt verilmedi.
Projede yüzde 19’dan daha az payı olan İtalyan Astaldi, İtalyan inşaat sektöründeki gerilemeden sert bir şekilde etkilenerek konkordato ilan etmişti. Bu kapsamda Türkiye’deki varlıklarından da çıkan Astaldi geçen sene sonunda da İstanbul üçüncü köprüdeki yüzde 33 hissesini Türk ortağına satmak için anlaşma yapmıştı.
Otoyol Yatırım A.Ş.’de Nurol İnşaat ve Özaltın’ın yüzde 26.98 hissesi bulunuyor. Astaldi’nin ise yüzde 18.86 ve Göçay’ın da yüzde 0.2 hissesi var.
Gebze-İzmir otoyolunun değer tespiti ve potansiyel alıcıların belirlenmesine yönelik danışman seçimi için girişimlere başlandığı 2019'un ilk aylarında açıklanmıştı.
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ'NÜN YÜZDE 51'İ ÇİNLİLERE
Aralık ayında altı Çin şirketinin oluşturdukları fonla Kuzey Marmara Otoyolu ve Üçüncü Boğaz Köprüsü'nin yüzde 51'ini satın alacağı basında duyulmuştu. Söz konusu şirketler şu şekilde:
China Merchants Expressway, CMU, Zheijiang Expressway, Jiangsu Expressway, Sichuan Expressway ve Anhui Expressway.
688.5 MİLYON DOLAR HARCANACAK
Konsorsiyum üyeleri ortaklık için 688.5 milyon dolar harcama yapacak. Projenin en büyük ortağı yüzde 31 pay ile China Merchants Expressway olacak. Ondan sonra sırasıyla, yüzde 20'lik pay ile CMU, yüzde 17.5 ile Zhejiang ve Jiangsu Expressway, yüzde 7 ile Sichuan Expressway ve yüzde 7'lik pay ile Anhui Expressway geliyor.
YATIRIM MALİYETİ 3 MİLYAR DOLAR
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün kule yüksekliği 322 metre, genişliği ise 59 metre. Köprü bin 408 metre açıklığa sahip ve toplam uzunluğu 2 bin 164 metre olarak ölçülüyor. Yatırım maliyeti ise 3 milyar dolar olarak hesaplandı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde, günlük 135 bin araç geçiş garantisi var.
Tahsin Tarhan: Köprüler kamulaştırılmalı!