Otomobil

Otomotiv satışları 2024'te dengelenecek! Araba fiyatları düşecek mi?

Türkiye'de faaliyet gösteren otomotiv markalarının üst yöneticileri, pazarın 2023 yılında rekor bir performans gösterdiğine dikkat çekti. Ayrıca, gelecek sene için de arz ve talebin dengelenmesiyle toplam pazar hacminde bir azalışla "normalleşme" yaşanacağı ifade edildi. 

Türkiye otomotiv pazarı, sene içinde ikinci el araç fiyatlarının sıfır fiyatını aştığı, otomobilin yatırım aracına dönüştükten sonra Ticaret Bakanlığının uyguladığı tedbirlerle normalleştiği, bulunurluğun da senenin ikinci yarısından hemen sonra dengelendiği bir dönemi geride bırakıyor. Ayrıca binek ve hafif ticari toplam pazarının, ilk defa 1 milyon adedi geçmesi de 2023 yılının otomotiv pazarı anlamında önemli bir konuma yerleşmesini sağladı. 

Türkiye'de faaliyette bulunan otomotiv markalarının üst yöneticileri, 2023 yılına ilişkin değerlendirmelerini ve 2024 öngörülerini açıkladı. 

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, binek ve hafif ticari otomotiv pazarında araç bulunurluğunda yaşanan yükselişlerle beraber sene bitmeden, 11 ayda 1 milyon adetlik sınırının aşıldığına dikkat çekti ve "Pazar, son 11 ayı rekor satışla kapattı ve senenin son ayında da benzer bir tempo bekleniyor. Bu şekilde 2023 yılı, uzun zamandır karşılanamayan araç talebiyle rekor satışları getirmiş görünüyor" açıklamasında bulundu. 

Gelecek sene  araç bulunurluğu anlamında normalleşme sürecinin devam edeceğine vurgu yapan Bozkurt, 2024'ün daha önceki senelerde olduğu gibi şirketlerin fırsat buldukça kampanyalar yapacağı bir yıl olacağını söyledi. 

"2023 yılında ilk defa 1 milyonun üzerinde bir pazar elde edilmiş olsa da 2024 yılında daha farklı bir tabloyla karşılaşacağımızı öngörüyoruz. Araç fiyatlarında yükseliş, kredi maliyetleri, krediye ulaşmada zorluk ve kısıtlar, pazarın yüzde 30-35 civarında daralmasına neden olabilir" diye konuşan Bozkurt, bu noktada otomobil ve hafif ticari dahil olmak üzere 750-800 bin civarında bir pazar hacminin gerçekleşebileceğinin altını çizdi. 

Toyota olarak gelecek sene pazarın büyüklüğüne göre yüzde 10'luk bir paya sahip olmayı hedeflediklerinin altını çizen Bozkurt, "Şu anda ürün gamımız çok geniş. Sedan modeller konusunda zaten çok iyi bir konumdayız. Bununla birlikte ticari araçlar ve SUV segmentinde de çok güçlendik. Bütün modellerimizde tam hibrit versiyonumuz bulunuyor ve bu anlamda tek markayız. Tüm beklentileri yanıtlayacak  bir yelpazeye sahibiz" ifadelerini kullandı. 

Doğuş Otomotiv İcra ve Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu da Türkiye otomotiv sektörünün, çabuk reaksiyon verebilen, içinde olduğu durumdan çıkarımlar yaparak gelecek planlarını çevik bir şekilde yeniden kurgulayan bir sektör olmanın verdiği fırsatla, 2023 yılında genel olarak iyi bir performans sergilediğine vurgu yaptı. 

Sene sonunda binek otomobil satışlarının 930 bin, ticari araç satışlarının ise 270 bin seviyelerinde olarak, toplam pazarın 1,2 milyon adetle kapanmasını beklediklerinin altını çizen Bilaloğlu, açıklamasında "2024'e bakacak olursak, pazarın bu seneki kadar yüksek olacağını öngörmüyoruz. Dünya ekonomisinin gidişatına paralel olarak otomotiv pazarının yaklaşık yüzde 30 daralacağını düşünüyorum. Bu da 800 bin civarında bir pazara denk olur. Dolayısıyla son 5 seneye baktığımızda aslında 'normal' bir pazar olacağını da belirtebiliriz" ifadelerine yer verdi. 

Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik de otomotiv sektörünü etkileyen küresel sorunların kademeli şekilde azalması, son 3 senedir birikmiş olan talep ve araç bulunurluğunun artması gibi etkenlerin etkisiyle Türkiye otomotiv pazarının 2023 yılını beklentilerin üzerinde rekor satış adetleriyle tamamladığını dile getirdi. 

Dünyanın önde gelen ekonomilerinin de karşı karşıya olduğu enflasyonist ortamın otomotiv sektörünü de etkilediğine dikkat çeken Tiftik, "Ülke olarak zorlu bir başlangıç yaptığımız 2023'ü, birikmiş talebin de etkisiyle rekor seviyelerde tamamlıyoruz. Birikmiş talebin büyük ölçüde 2023'te karşılanmış olduğunu düşünüyorum, bu doğrultuda 2024'te pazardaki arz ve talebin dengelenmesiyle toplam pazar hacminde bir 'normalizasyon' olmasını öngörüyoruz. Diğer taraftan özellikle seçim sonrası para politikasının daha da sıkılaşması ile talepte bir yavaşlama/gerileme olabilir" dedi. 

Burada bahsettiğinin 'normalizasyon' ve yavaşlama etkileriyle yeni araç pazarının yüzde 20'ler civarında geri gelmesi olduğunu aktaran Tiftik, "Mart'ta yapılacak yerel seçimler, bölgemizde yaşanan gelişmeler, global ekonomilerdeki dalgalanmalar da 2024'te gidişatı belirleyecek etkenler olabilecek" diye konuştu. 

Otomobil fiyatlarındaki beklentiler ile ilgili de konuşan Hakan Tiftik, "Döviz kurları başta olacak şekilde pek çok parametreye bağlı bir seyir izleyen fiyatlar konusunda, tüketicilerin finansmana erişimi de büyük öneme sahip. Bununla birlikte araç bulunurluğunun geçtiğimiz döneme göre rahatlaması, ikinci el piyasasındaki talebi ve fiyatları da doğrudan etkiler" açıklamasında bulundu. 

Erik ve kiraz cep yakıyor: Fiyatı çeyrek altınla yarışıyor!

Prof. Dr. Naci Görür'den Yedisu Fayı uyarısı: Gümüşhane depremleri daha büyük depreme sebep olur mu?

Emekliye son dakika müjdesi: Çalışan emeklilere 5 bin lira düzenlemesi yılbaşından önce yasalaşacak!